Weerstation met Adruino

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 22:53

Weerstation met Adruino

Berichtdoor hendrik1231 » 14 Apr 2014, 23:21

Goedenavond,

Een aantal weken terug heb ik mijn Capricorn II weerstation teruggevonden op de vliering, Het was destijds een duur apparaat van ongeveer 500 gulden maar heb hem niet goed ingepakt dus er is vocht ingekomen en het apparaat is zo goed als overleden. Maar de kast ziet er nog wel tiptop uit, dus had ik het idee om met behulp van een arduino een nieuw weerstation te maken in de oude kast.

Orgineel heeft de Capricorn II de volgende hoofdfuncties.

Temperatuur (3 x 7 segment display)
Barometer (4 x 7 segment display)
Wind snelheid (7 segment display)
Wind richting ( 16 leds)
Een alarm wanneer de winsnelheid of temperatuur boven een bepaalde waarde komt


Dit zijn een heel wat functies die ik graag zou willen aansturen met een arduino.
De printplaten binnenin het apparaat zijn niet meer bruikbaar dus ik heb eigenlijk alleen de 7 segmentsdisplays en de 16 leds en de schuifregisters voor het alarm met wat andere instellingsknoppen.
Alle meetapparatuur heb ik ook nog en deze werkt nog uitstekend.

Met het soldeerwerk voor de displays en leds en de ingangen moet het nog wel lukken. Maar met de uitgangen weet ik mijn geen raad. Ik zou graag alle 7 segments displays willen aansturen en de 16 leds voor de windrichting.

Daarom is mijn vraag of iemand een idee heeft hoe ik dit kan doen,

Ben ik meerde aruino's nodig?
Kan ik met 1 uitgang meerdere dingen aansturen?


http://www.bergenfield-weather.com/Imag ... n%20II.JPG

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Weerstation met Adruino

Berichtdoor nicoverduin » 15 Apr 2014, 08:50

je kan kijken om de 74HC595 schuif register te gebruiken om die Leds aan te sturen. Daar heb je 2 pinnen voor nodig.
Voor het display heb je 7 + 8 (geen decimale punt) = 15 pinnen nodig. Daar zou ik zelf ook 2x 74GC595 voor gebruiken dan kost dat er 2.
Je kan ook een I2C IO expander gebruiken. Zelfde verhaal.
een pin voor het alarm.
Zit je nu op 5 pinnen voor de display kant. Dan houd je nog 15 pinnen over (waarvan evt. 6 analoog).
Dus het zou moeten kunnen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Weerstation met Adruino

Berichtdoor pjh » 15 Apr 2014, 11:29

Die kast is inderdaad zeer de moeite waard. Ik neem aan dat dit hem is:
Afbeelding
Waar je zeker geen gebrek aan hebt, is ruimte in die kast.
En wanneer je je realiseert dat dit soort oudere displays zeker niet de lichtopbrengst hebben van huidige displays e/o LEDs, zou optimalisatie op juist dit punt van groot belang kunnen zijn voor het uiteindelijke 'esthetische' effect.

Zo denkende komen mij een paar opties naar boven, maar deze zijn in hoge mate afhankelijk van het type 7-segment display dat in je kast zit. Op het plaatje lijken het allen individuele digits te zijn (3+4+3). Dit in tegenstelling tot huidige displays, waarbij al ìn de display multiplexing plaatsvindt. Zijn het CC of CA displays (common cathode of gezamelijke plus?).

Met die informatie kun je een goede LED driver zoeken. De HC595 is zéér handig om een LED aan te sturen, maar deze is er niet voor gemaakt. Maximaal 20mA per pin en 70mA max zijn de ratings. Dus maximaal 3 tot 4 segmenten per schuifregister continue laten branden. Nu kun je met multiplexing veel meer LEDjes en dus segmenten aansturen met een shiftregister, maar dat gaat ten koste van de helderheid. En dat zou ik juist niet willen met zo'n mooie kast en zulke oude segment displays.

Kun je meer vertellen of liever laten zien wat voor displays het zijn en hoe de pinconfiguratie is.

Dus: foto graag.... ;)

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Weerstation met Adruino

Berichtdoor shooter » 15 Apr 2014, 20:50

met schuifregisters is het beste want dan heb je volle lichtopbrengst, die je nog kunt dimmen ook door de spanning te veranderen, dit kost natuurlijk wel de meeste stroom.
Verder kun je hex naar bcd ic gebruiken.
en je kunt multiplexen, 12+8 uitgangen is net genoeg. of een mega pakken dan heb je zeker genoeg.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Apr 2014, 22:53

Re: Weerstation met Adruino

Berichtdoor hendrik1231 » 17 Apr 2014, 00:53

ontzettend bedankt voor de reacties,

De schuifregisters voor de leds is inderdaad een ideale oplossing, met wat uitzoekwerk moet mij dat wel lukken om het te maken.
Ik heb even snel in de kast gekeken (nog geen foto gemaakt) en er zitten verschillende type displays in, maar gezien de lage prijs van deze displays zet ik er net zo graag nieuwe in.

Als ik het goed begrijp moet ik vanaf mijn arduino digitale uitgangen direct naar het chipje gaan van de leds e/o displays en vanaf daar naar het ledje e/o display toe met weerstandjes ertussen?
Ik heb nog de Arduino Uno liggen maar die lijkt me te klein voor dit project, moet ik dan een mega halen of is er nog een tussenvariant?


I/O lijst (ongeveer)

Ingangen
I1 = Analoog in windwijzer
I2 = Analoog in windsnelheid
I3 = Analoog in temperatuur
I4 = Analoog in barometer
I5 = Analoog in barometer


uitgangen
Q1 = schuif register
Q2 = schuif register
Q3 = schuif register
Q4 = schuif register

Q5 = display
Q5 = display
Q6 = display
Q7 = display
Q8 = display

Q9 = temperatuur alarm
Q10 = wind alarm

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Weerstation met Adruino

Berichtdoor nicoverduin » 17 Apr 2014, 09:20

Je hebt 20 pinnen dus lijkt mij voldoende... Dus waarom zou je meer doen? Ik zou gewoon beginnen op het ontwikkelen op de IDE en een UNO board kiezen. Loop je uit je geheugen (wat ik overigens knap zou vinden) dan kun je altijd nog een grote board keizen... en dan pas kopen...
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten