Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Feb 2014, 17:25

Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor jmjm » 13 Feb 2014, 17:35

Beste peoples,

Ik ben een newbee in de wereld van Arduino. Ik heb echter iets nodig dat mogelijk met een Arduino vrij makkelijk te realiseren is. Omdat ik er zelf bar weinig verstand van heb en ik de indruk krijg dat hier veel knappe koppen zitten, hoop ik dat iemand me verder kan helpen.

Wat wil ik:
Ik wil dat een laserstraal gedetecteerd kan worden door een 'oogje'. Bij contact (tussen laser en oogje) moet er een 'stroompje' (tussen de 2v en 12v, batterij sterkte) worden doorgegeven. Dit geheel zou in het schemer plaatsvinden. Ik heb inmiddels getest hoe een standaard lichtsensor reageert op laserlicht. Dit gaat in principe prima. Omdat dit geheel in het schemer plaats zal vinden is het belangrijk dat de lichtsensor-arduino combinatie niet bij iedere lichtwaarde een stroompje doorgeeft. Er zijn twee opties:

óf

- de Arduino geeft een zwakkere stroom door bij weinig licht en een sterkere stroom door bij sterker licht

óf

- de Arduino geeft alleen een 'stroompje' door vanaf een bepaalde hoeveelheid licht welke wordt opgevangen.

Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel én me kan vertellen wat ik nodig heb. Welke Arduino is nodig en is er een aparte module nodig of kan het een goedkoop lichtsensortje zijn?

Kortom; je hoort het. Ik weet er bijster weinig van en hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast mijn dank!

Ciao,
- jmjm

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor hmjswt » 13 Feb 2014, 18:00

Hoi jmjm,

Heb je ook een echte naam?
Is wel zo prettig.

Kijk ens op : http://swtrocketry.com/arduino/opto/opto.htm

Misschien heb ja dan al een beetje een start
Heb je wel ervaring in het programmeren in C++?

Groet,
Henk Siewert

Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Feb 2014, 17:25

Re: Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor jmjm » 14 Feb 2014, 03:06

Beste Henk,

Bedankt voor de reactie. Ikzelf kom niet verder dan QBasic ;) Gelukkig heb ik wel kennissen die dit kunnen. Het setje dat je noemde ziet er goed uit. Kan ik dat kant en klaar kopen? De lichtsensor zit in dat setje in het midden. Kan ik hier een andere lichtsensor op zetten? En wat is de hoeveelheid stroom die de LED krijgt? Als dat tussen de 2 en 9 volt is (vergelijkbaar met batterij spanning) dan zou het helemaal super zijn.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Ciao,
- Arend

Gebruikers-avatar
Berichten: 136
Geregistreerd: 06 Jun 2012, 15:45

Re: Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor hmjswt » 14 Feb 2014, 14:28

Hallo Arend,

Voor QBASIC hoef je je niet te schamen hoor.
De meeste computergebruikers van nu hebben geen idee van programmeren.
Dus als je met QBASIC overweg kan heb je al een streepje voor.

Het 'setje' is niet te koop.
Het is een proefopstelling van mijzelf.

Ik weet niet wat je voor LASER gebruik, maar ik denk dat het met een andere lichtstraal ook wel gaat om een schakeling op te zetten.
Dus ik wil je wel op weg helpen.

Je schrijft "Bij contact (tussen laser en oogje) moet er een 'stroompje' (tussen de 2v en 12v, batterij sterkte) worden doorgegeven."
Laten we stroom en voltage even uit elkaar houden. Voltage is het potentiaal verschil van een spanningsbron.
Stroom is de elektronen stroom ;) die er gaat lopen als je de twee polen van een spanningsbron, eventueel met een belasting er tussen, op elkaar aansluit.

Ik weet niet welke Arduino je gebruikt, maar de meeste werken op 5 of 3.3 Volt.
Bovendien kunnen de uitgangen van de Arduino maximaal 40 mA verwerken.
In totaal kan de hele Arduino niet meer dan 200 mA verwerken.
Dus als je zwaardere dingen, hogere stromen of hogere spanningen wilt schakelen of verwerken zul je er extra elektronica op aan moeten sluiten.

LED's werken meestal op een lagere spanning dan de uitgang van een Arduino. Afhankelijk van de stroom die de LED verbruikt zul je er een weerstand tussen moeten zetten.

Je ziet, er zit meer achter dan zomaar even wat dingen op elkaar aansluiten.
Bovendien zul je aan de slag moeten met C++.

Laat eens weten met wat voor Arduino je aan de slag wilt gaan en waarvoor deze schakeling precies is bedoeld.
Dan kunnen we verder kijken naar hoe we het aanpakken.

Eventueel kan ik je wel aan een sensor helpen.

Groet,
Henk Siewert

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor shooter » 20 Feb 2014, 18:08

probeer de laser te laten knipperen, dan kun je zien of de sensor ook knippert, door steeds naar de analoge waarde te kijken, als er niest verandert zie je de laser niet.
dus laser aan, sensor inhalen
sensor uit sensor inhalen, als verschil 0 is dan geen laser anders wel.
de sensor gewoon op een analoge ingang zetten en de andere kant naar 0, dan vanaf zelfde ingang een weerstand van bijvoorbeeld 10 kiloohm.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Feb 2014, 17:25

Re: Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor jmjm » 26 Feb 2014, 23:53

Beste Henk,

Hartelijk dank voor je reactie. Even radiostilte mijnerzijds. Ik ben met jouw posts en plaatjes aan de gang gegaan en heb iemand uit mijn kennissenkring bereid gevonden hiermee aan de gang te gaan. Hij had veel aan jouw informatie. Voor alsnog ga ik ervan uit dat we er uit gaan komen. Zo niet, dan ben ik hier weer terug op het forum.

Dank voor je tijd en mee denken Henk!

(@Shooter: jij ook bedankt voor je reactie uiteraard)

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Hulp nodig bij Arduino-lichtsensor project

Berichtdoor pjh » 27 Feb 2014, 09:49

Jij schrijft:
Er zijn twee opties:
óf
- de Arduino geeft een zwakkere stroom door bij weinig licht en een sterkere stroom door bij sterker licht
óf
- de Arduino geeft alleen een 'stroompje' door vanaf een bepaalde hoeveelheid licht welke wordt opgevangen.


Je maakt gebruikt van LASER omdat die over grotere afstand nog relatief veel 'lichtenergie' in een bepaalde richting overhoudt.
Je maakt gebruikt van LASER omdat het dus VAAK intenser is dan omgevingslicht.

Wat je dus wil weten is onder welke omstandigheden het omgevingslicht intenser is dan het laserlicht op de sensor.
Jij maakt - mogelijk omdat je dat als grootste valkuil beschouw - onderscheid tussen schemer en daglicht.

Even ter info:
volle maan = 1 lux
direct zonlicht is 100.000 lux
Thuis verlichting is 50 lux
Kantoor verlichting = 500 lux (met dank aan de ARBO)

Dus: een auto die over dag voorbij komt en toevallig en precies met de zijspiegel de zon op je sensor zet,
is een groter probleem dan een bureaulamp die met zijn snufferd vol op de sensor wordt gezet.

De zon is sterk en machtig, dus meten in het schemer zou makkelijker moeten zijn. Groter discriminerend vermogen, want minder bandbreedte van de zonnen-ruis.

Een en ander staat dus met de MATE waarin je sensor reageert op je laser. Dit is afhankelijk van:
- de karakteristieken van je lichtsensor en laser (vermogen)
- de afstand tussen je laser en de sensor

Ik zou je SENSOR uitlezen met een analoge poort op de arduino. Dan heb je een maat voor de hoeveelheid licht, althans in relatieve zin.
Bedenkt dan je WORST-CASE-SCENARIO: bijvoorbeeld passerende auto met lampen op 2 meter van sensor af: en MEET DIE WAARDE.
Ga dan zorgen dat je sensor (en afstand) zo zijn, dat je waarde bij een laserlicht ALTIJD groter is.

Je zou nog een potentiometer in serie kunnen zetten met je lichtsensor, zodat je enige controle hebt over de gevoeligheid van je systeempje.

Groet en tot 2015!

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten