Hardware configuration set voor onbekende board

Arduino specifieke Software
Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 11 Jun 2016, 12:47

Beste hobbyisten

Voordat ik mijn vragen zal stellen, laat ik even meteen toegeven dat ik een absolute beginner ben als het om het Arduino gebeuren gaat. Ik heb nog een hoop te leren :)

Ik zit met de volgende uitdaging (laten we maar even geen probleem noemen). Ik heb een afgedankte 3D printer kado gekregen. De printer is gemaakt door een dubieus bedrijf en werkt voor geen meter (daarom kreeg ik hem ook). De printer is ronduit slecht, maar heeft wel potentie. Na diverse mechanische modificaties is het tijd om de firmware aan te pakken. De huidige firmware voldoet niet, dus ik zal nieuwe firmware moeten maken (de huidige firmware krijg ik niet te pakken). Daar zal ik even zoet mee zijn.

Waar ik echter al snel tegen aanloop is hoe ik de firmware moet uploaden naar de microcontroller. De firmware die erop zit is Marlin en ik ga er ook Marlin opzetten. Dit wil ik doen via de Arduino software. In de Arduino software moet ik echter aangeven welk board ik heb. Het board is een zelfbouw van de fabrikant en zit dus niet in de lijst. Hoe moet ik dit gaan doen?
De microcontroller is een ATMEGA2560
De connectie met de PC is via USB via een FTDI FT232R

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als ik meer info moet geven, zeg het vooral.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 11 Jun 2016, 14:41

In de IDE lijst staat wel een board van de Mega2560 oid. Die moet je gewoon kiezen. Die staat in de IDE. Verder waa rkan je allemaal tegenaan lopen:
a) Het meeste werk is de configuration.h file. Eigenlijk zou dit ook het enige bestand moeten zijn die veranderd moet worden
b) Omdat je uitgaat van een kale Marlin versie weet je niet wat de leverancier heeft gedaan met zijn versie van de software. Mogelijk kun je gewoon de laatste versie van Marlin downloaden en hoef je zelf weinig te doen. Het voordeel van een eigen versie is dat je vanalles kan veranderen. Bij jou speelt het nadeel dat je die kennis/ervaring volledig ontbeert en niet zomaar ff in een paar weken kent.
Zet overigens anders een foto van het bordje hier.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 11 Jun 2016, 14:58

Beste Nico,

Dank je voor je antwoord.
Klopt. Ik heb de Mega2560 inderdaad zien staan. Die ga ik dan maar nemen.

a) Ik heb me erin verdiept. Dus inderdaad, de configuration.h file is het meeste werk. Er zijn echter nog veel meer dingen die ik moet doen. Maar dat komt later wel.
b) Ik ga inderdaad de meest moderne versie van Marlin erop zetten. Dan zou een hoop al geregeld moeten zijn.

Hierbij het "bordje". Je kan je voorstellen dat ik nog wel even bezig ben de uit te vogelen wat op welke pin van de microprocessor zit :o
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... kleurd.jpg

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 11 Jun 2016, 17:02

Valt wel mee hoor. Gewoon op de piep. Elke Stepper controller enz. heeft een DIR, EN en STEP en nog wat voor 1/2, 1/4, 1/8, /16, 132 step. Dat kan gemultiplexed zijn. Maar mooi bordje !!! wie is de fabrikant. En ook een foto van de printer?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 11 Jun 2016, 19:17

Ja, het is een mooi bordje. In ieder geval genoeg stepper controllers :shock: Wat wel minder is, is dat een diode op het 15A kanaal hebben zitten :shock: De hele printplaat is verkleurd rond die diode... De diode is tijdens gebruik ook heel ver boven de 100 graden. Dus ik moet de de stroom voor de heaters nog buiten de printplaat om sturen. Lekker ontwerpje dit :roll:

Na een halve dag spoortjes op printplaatjes te volgen ben ik een heel eind gekomen. Ik zie inderdaad dat elke stepper controller drie sporen naar de ATmega2560 heeft. Een van die sporen wordt echter vaak gedeeld tussen meerdere controllers. Ik heb nog niet uitgezocht welke spoor nou wat doet. Dat is voor een andere keer.

Tot nu toe heb ik dit uitgevogeld. Zoals je ziet moet ik nog wat dingen verder specificeren.
Edit: De pinnen naar de stepper controllers al even gespecificeerd. Dat was niet zoveel werk
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... layout.jpg

Hoe gaat dat trouwens als ik straks nieuwe firmware erin schiet? Ik zag in Marlin ook al dat je aan moest geven welk board je hebt. Dat gaat ook al niet lukken want ik heb een custum board.
Mijn grote vrees is dat ik nadat ik de firmware erin stop ik geen connectie meer kan krijgen met de printer omdat ik iets in het USB deel verpest heb. Kan zoiets gebeuren? Ik zit er echt niet mee dat de printer het niet doet met de nieuwe firmware. Dat krijg ik uiteindelijk wel werkend. Maar voor eeuwig geen contact meer krijgen met de printer vind ik nogal een eng idee.

Over de printer. Dit is een botobjects prodesk 3D
Ik heb op een ander forum een keer wat gepost over deze printer. Hier vind je ook wat foto's.
http://www.3dprintforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=1672

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor shooter » 11 Jun 2016, 21:53

persoonlijk zou ik die diode dus gewoon overbruggen, heeft toch geen dienst.
en 15 A is nogal wat he.
Er zit ISP op, dus je kunt eigenlijk altijd wel de processor opnieuw programmeren.
je zou contact op kunnen nemen met 3d systems die hebben het overgekocht.

En als je er iets naar toe schiet ben je altijd je oude programma kwijt.
Wel leuk natuurlijk een kleurenmixer, maar of je dat ooit goed krijgt? Heel veel experimenteren denk ik met terugdraaien en snelheden.

Ik denk dat als je een andere kleur wilt gaan gebruiken eerst het kamertje leeg moet maken in een cleanbakje. net zoals je doet voordat je gaat printen.

En er zit nogal wat lag op de aandrijvingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 11 Jun 2016, 22:00

Goh ik wou dat ze mij zo'n printer gaven. De processor werkt via de ftdi chip via de usb. Die chip ga je niet programmeren. Je kan altijd een nieuw bordje nemen en dan eigen extruders erop zetten. Als het goed is is er ook een file met de boad beschrijvingen. Die moet je ff zoeken. En waarschijnlijk je eigen bord definieren
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 12 Jun 2016, 09:33

Diode overbruggen vind ik wel wat radicaal. De diode heeft uiteraard een functie. Dit is de beveiliging tegen het verkeerd om aansluiten van de voeding. Nou kan je zeggen, dat gebeurd mij toch niet. Dat zei ik ook altijd. Het heeft heel wat jaren geduurd maar recentelijk heb ik de polariteit van de voeding omgedraaid op een zelfbouw schakeling. Ik werd beloond met een herkenbare rook en geur :P

Ik zou inderdaad nog 3d systems kunnen contacteren. Als ze echter de service van botobjects hebben door gezet betekent dat je nooit contact met ze krijgt :P Aan de andere kant, ik heb bijna de hele pin layout al uitgezocht. Ik zal eens kijken waar ik nu op vast loopt. Ik vind dit ook wel grappig om het zo te doen.

Dat het oude programma verloren gaat is geen probleem. Met dat oude programma zal de printer toch nooit werken. Dus wat heb ik te verliezen. Over de kleurenmixer. Die heb ik al een tijd geleden verwijderd en gaat ook nooit meer terugkomen. Dat ding faalt op zoveel manieren. Ik print nu uit wat ooit de support nozzle was. Dit was een van de grotere sprongen voorwaarts in print kwaliteit. Dus de printer is eigenlijk weer een hele normale single nozzle printer geworden. Later ga ik misschien wel meer nozzles toevoegen. Extruders genoeg :P

@ Nicoverduin
Je kan beter een simpele Velleman 3D printertje kado krijgen dan dit ding. Ik ben hier al een hele tijd mee bezig en de teller staat nog steeds op 0 geslaagde prints. Ondertussen ben ik naast heel veel tijd ook geld aan het investeren in dit ding. Want qua mechanica is dit ding echt troep.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen vooruitgang boek. Ik heb al grote slagen gemaakt, maar daadwerkelijk goed printen is nog een heel eind weg.
Een ander board kopen en die erop zetten is inderdaad ook altijd een optie. Aan de andere kant, ik heb nu dit board en daar valt eigenlijk niets aan te verpesten. Dus ik wil het zeker proberen met dit board. Leuke uitdaging toch? :D

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 12 Jun 2016, 10:03

Een reprap heb ik al.... Dus als er al een andere komt wordt het echt wat anders :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 12 Jun 2016, 12:05

Haha. Oké :D

Ik ben ondertussen alweer een hele ochtend documentatie door aan het nemen. Wat ik tot nu toe zie is dat ik zelf een pin file moet schrijven voor mijn specifieke board. Ik heb de pin lay-out van de ATmega2560 gevonden en samen met mijn eerdere onderzoek met wat er nou aan welke pin zit moet dat goed komen. :D Wat ik echter opvallend blijf vinden is dat ik in de pins configuratie file in Marlin niets zie over welke pin naar de FTDI FT232R (USB) moet gaan. Vogelt de ATmega2560 dat maar gewoon zelf uit ofzo? :roll:

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: ayinokad en 18 gasten