Hoever is Rolluik open.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Duivleo » 08 Mrt 2016, 15:12

Hallo,
Ik heb mijn rolluik op dakkapel van de zolder al min of meer geautomatiseerd. Ik doe deze open of dicht met 2 KAKU-stopcontacten; 1 voor open, de ander voor dicht. Dus nu hoef ik niet elke keer naar zolder te gaan om even het rolluik te openen/sluiten. (Nadeel van KAKU is dat ik niet moet vergeten om deze uit te zetten als rolluik motor automatisch stopt bij volledig open of dicht; anders volgt er 'n hoop gebrom wanneer ik daarna de andere kant op wil.) Nu wil ik de besturing gaan regelen met de Arduino, gewoon met 2 relais'. (KAKU-stopcontact is ook eigenlijk 'n relais.) Maar nu het volgende: ik wil de Arduino ook gaan gebruiken om bijv. naar 25, 50, 75% open te gaan. (Nu moet ik met KAKU naar buiten gaan om te kijken.) Is er 'n regeling, die meet hoever open het rolluik is? Dusdanig dat wanneer ik alles uitschakel en later weer aan, dat de schakeling weet hoever open die is. Als ik dit via tijd ga doen (bijv 8 seconden is 50% open), dan moet ik eerst naar 100 of 0% gaan voordat ik naar de gewenste stand kan.

Ik heb 'n ultrasoon-sensor, maar ik ben bang dat de sensor te dicht bij 't raam komt om 'n goede aflezing te geven. Moeilijkheid is ook dat bij "bijna" dicht, de onderste lamel op de laagste positie is, terwijl het rolluik nog verder dicht kan om sleuven tussen de lamellen te sluiten. Tevens: de sensor zal aan de buitenkant moeten komen; dus vocht kan 'n probleem zijn. 'n Aantal capacitieve benaderings-sensoren kan misschien wel, maar die zijn nogal kostbaar. Licht-sensor is ook geen optie, daar 't systeem ook 's nachts/'s avonds moet werken. 'n Ander probleem is als er 'n sensor op de onderste lamel komt, dan dient de kabel dusdanig los te hangen om geen problemen te geven bij 0 of 100%.

Iemand ervaring hier mee? Of, suggesties? Beter nog: oplossing hiervoor?

Groet,
Leo

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 636
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Gij Kieken » 08 Mrt 2016, 16:17

Een hoop gebrom? Als het een buismotor is zitten daar toch eindloop switchen in voor max open en max dicht.
Het hangt een beetje af van de mogelijkheden en de plaats die je hebt om iets te monteren.
Een absolute encoder met bijpasend encoder schijf, of een mechanische overbrenging met wat micro switchen erop soortgelijk een poort openener.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor nicoverduin » 08 Mrt 2016, 16:35

Tja, weersbestendige sensoren en het mag niets kosten..... blijven dromen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Duivleo » 08 Mrt 2016, 17:05

Bedankt voor je reactie.

Hoop gebrom komt omdat bijv. de open KAU-stopcontact nog steeds aan/open staat enterwijl rolluik uit staat dmv de schakelaars die je noemt; Dan hoor je (nog) niets.. Maar als ik het rolluik dan laat zakken, dan krijgt de buismotor stroom van 't "sluiten"-stopcontact, máár ook nog steeds van 't "open"-stopcontact. Dus buismotor weet niet waar die heen moet: resultaat = hoop gebrom. (En bij te lang door gaan waarschijnlijk 'n kapotte buismotor.)

Encoder is in mijn optiek ook geen optie, uitgaande dat je 'n optische encoder bedoelt; deze zijn namelijk ook de tel kwijt als je ze (en Arduino) uitzet en later weer aan. Microswitchjes heb ik aan gedacht, heb er zelfs 10 liggen hier. Probleem is dat tussen de lamellen het rolluik dunner is; dus die switches gaan aan en uit elke keer als zo'n lamel-verbinding langs komt.

Veel plaats om iets te monteren heb ik niet; heb zelfs er aan gedacht om gewoon 'n touwtje te nemen met 'n M-20 moer er aan en diverse strepen op de muur te zetten, maar dat is niet zo elegant.

Kan men met 'n laser afstand meten? Laserguns doen dat toch ook?

Gebruikers-avatar
Berichten: 636
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Gij Kieken » 08 Mrt 2016, 17:22

Een absoluut encoder weet ten allen tijde waar ze staat, maar is ook niet echt goedkoop.
Micro switchen is bedoeld voor op een meeloop werkje met tandwielen of womwiel zoals in poort openeres.
Een koord of lint laten mee lopen was ook een optie maar dan iets wat tegelijk weer oprolt, zo kun je eventueel de dikte van de rol detecteren.
Dat is wel niet helemaal precies maar je kunt toch wel het verschil zien tussen leeg, half vol en volledig opgerold.
Beetje improviseren !
Wat betreft je sturing, (wel niet ideaal) maar maak daar een wissel van of beveilig het zaakje dat je niet beiden gelijk kan sturen.

Berichten: 4079
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor shooter » 08 Mrt 2016, 21:44

maak op de lamellen 2 stukjes zwart met plakband of zo.
aan de binnenkant van het raam een lichtsensor met ledje
dan 2 relais waarvan de NC contacten telkens naar het andere relais gaan (om het brommen te voorkomen.
dan open laten lopen en weer helemaal dicht dat bepaalt de tijd.
en weer helemaal open omdat beide tijden anders zijn.
en dan ben je klaar.
als je opnieuw moet starten dan herhaal je dit gewoon. wordt veel gedaan bij kleppen met motor hoor.
een stand bewaren kan ook heel goed door het in de eeprom of in het programma geheugen te zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Duivleo » 09 Mrt 2016, 17:47

Bedankt allen voor de reacties.

Heb net toch maar weer Ultrasoon getest, met andere puls-tijden en sensor iets meer afstand van raam, (Gewoon 'n steuntje in elkaar gelast en er tussen gezet.). Werkt best aardig; 't komt niet op 'n cm op aan. Nu nog alleen spat-waterdichte behuizing maken m.b.v. mini-lasdoos. En hoogte percentage in 'n LED-bar programmeren.

Gaat wel lukken denk ik.

Maar qua KAKU-rolluik besturing weet ik niet hoe dat zou moeten, met wissels. (Ik ben 'n gepensioneerd Directional Driller. Vroeger toen Olie-prijzen nog goed waren boorde ik naar Olie en Gas.) Daarom heb ik nu hulp nodig van Electrotherapeuten ;-). Bijgesloten is m'n huidige schema. KAKU (eigenlijk ELRO-spul) wil ik wel behouden, daar KAKU-zenders bij ingang slaapkamer en hoofd-eind van bed gemonteerd zijn. (Ja, ja, ik weet 't: ik ben 'n lui persoon, maar ja, daar is Domotica voor, toch?) (Daar ik met Arduino van af begane grond ga werken, kan ik die gewoon via relais direct op Lup en Ldown schakelen, dus paralel; maar dan moet ik echt niet vergeten de KAKU uit te zetten na gebruik.)

Groet,
Leo
Laatst gewijzigd door Duivleo op 09 Mrt 2016, 18:23, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Duivleo » 09 Mrt 2016, 17:59

Rolluik-20160309-3.jpg
Rolluik-20160309-3.jpg (18.8 KiB) 9460 keer bekeken
Oeps schema vergeten bij te sluiten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 636
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Gij Kieken » 09 Mrt 2016, 21:22

rolluik_magweg01.gif
rolluik_magweg01.gif (18.19 KiB) 9409 keer bekeken

Berichten: 9
Geregistreerd: 08 Mrt 2016, 14:51

Re: Hoever is Rolluik open.

Berichtdoor Duivleo » 10 Mrt 2016, 08:46

Bedankt Gij, dit is 'n hele elegante oplossing; ik ga d'r voor.

Eén vraagjes nog: Shooter sprak over 'n waarde in eeprom of programma-geheugen bewaren. Dit lijkt me wel wat voor 'n ander projectje. Hoe doet men dat?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten