Marble Gun probleem
10 berichten
• Pagina 1 van 1
Marble Gun probleem
Hallo,
Ik zit met een probleempje.
Met een heel simpele sketch probeer ik een knikkerkanon aan de loop te krijgen.
Ik heb een arduino mega en een board met 4 relais, omdat exacte timing niet aan de orde is.
De bedoeling, ik druk op de drukknop, camera gaat aan, daarna gaat naar 300ms een klep open, waardoor er lucht ontsnapt, en de kogel door een object geschoten wordt.
door het ontsnappen van lucht wordt een geluidstrigger gestart en worden flitsers aangestuurd.
Ik heb vast een foutje in mijn sketch, maar ik kan het niet vinden.
Direct na uploaden beginnen de relais te knipperen.
Zou iemand dit eens kunnen bekijken en mij de goede weg op sturen.
Dank je wel.
Groet,
Bert
Ik zit met een probleempje.
Met een heel simpele sketch probeer ik een knikkerkanon aan de loop te krijgen.
Ik heb een arduino mega en een board met 4 relais, omdat exacte timing niet aan de orde is.
De bedoeling, ik druk op de drukknop, camera gaat aan, daarna gaat naar 300ms een klep open, waardoor er lucht ontsnapt, en de kogel door een object geschoten wordt.
door het ontsnappen van lucht wordt een geluidstrigger gestart en worden flitsers aangestuurd.
Ik heb vast een foutje in mijn sketch, maar ik kan het niet vinden.
Direct na uploaden beginnen de relais te knipperen.
Zou iemand dit eens kunnen bekijken en mij de goede weg op sturen.
Dank je wel.
Groet,
Bert
- Code: Alles selecteren
//De bedoeling van dit is
//Op het moment dat de drukknop ingedrukt wordt,
//gaat de camera aan, geef ik iets tijd om te reageren,
//Daarna gaat er een klep open, die een kogel via lucht wegschiet.
//De camera heeft een vaste sluitertijd van rond de 8 sec, dus dit is niet meer belangrijk,
//vandaar dat het na 300ms weer uitgeschakeld wordt
int Camera = 9;
int Button = 7;
int GunShot = 10;
void setup() {
pinMode (Button, INPUT);
pinMode (Camera, OUTPUT);
pinMode (GunShot, OUTPUT);
}
void loop() {
if (digitalRead (Button), HIGH); // Wanneer de knop wordt ingedrukt
{
digitalWrite (Camera, HIGH); // Camera start
delay (300); // Delay om kogel te schieten
digitalWrite (Camera, LOW); // Camera wordt uitgezet
digitalWrite (GunShot, HIGH); // Klep van kogel gaat open
delay (300); // Delay Lucht loopt weg, kogel vliegt
digitalWrite (GunShot, LOW); // Cyclus is klaar
}
}
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie
Advertisement
Re: Marble Gun probleem
de 5 Volt voor de relais kan niet door de arduino geleverd worden, dus een aparte voeding waar je de 5V voor die relais opzet, de spoel trekt veel te veel, 1 spoel gaat nog net eventjes voorde stroomregelaar te warm wordt.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: Marble Gun probleem
je kunt ook de flitsers met een relais aansturen, en afhankelijk van hoe het in elkaar zit, met een transistor kun je vele flitsen na elkaar sturen.
als je straks ook weet hoe blink without delay werkt dan zie je de echte kracht van een processor.
zelfs 10 microsec is geen groot probleem.
als je straks ook weet hoe blink without delay werkt dan zie je de echte kracht van een processor.
zelfs 10 microsec is geen groot probleem.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: Marble Gun probleem
Hallo Paul,
Dank je wel, ik wilde even snel wat in elkaar freubelen, om dit weekend wat te schieten.
Vandaar de relais. Ik gooi ze even aan de kant, en zet even 2 octocouplers naast elkaar, heb nog eentje voor 220v.
Ik weet wel dat ik de flitsers kan aansturen, dat doe ik ook met mijn druppelfotografie.
Voor dit soort fotografie gebruik ik mijn 4 in 1 trigger en gebruik ik in dit geval de sound trigger.
Hoort een knal en stuurt de flitsers aan. De vertraging is dan in ms in te stellen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken, ik had niet gedacht dat de relais zoveel spanning zouden vragen.
Groet,
Bert
Dank je wel, ik wilde even snel wat in elkaar freubelen, om dit weekend wat te schieten.
Vandaar de relais. Ik gooi ze even aan de kant, en zet even 2 octocouplers naast elkaar, heb nog eentje voor 220v.
Ik weet wel dat ik de flitsers kan aansturen, dat doe ik ook met mijn druppelfotografie.
Voor dit soort fotografie gebruik ik mijn 4 in 1 trigger en gebruik ik in dit geval de sound trigger.
Hoort een knal en stuurt de flitsers aan. De vertraging is dan in ms in te stellen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken, ik had niet gedacht dat de relais zoveel spanning zouden vragen.
Groet,
Bert
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie
Re: Marble Gun probleem
het gaat wel, maar de voeding voor de relais moet direct van de voeding komen en kan niet door de arduino geleverd worden, als jouw USB sterk genoeg is dan kan het wel vamn de 5 Volt misschien.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: Marble Gun probleem
Dank je wel,
Ik heb het omgebouwd, maar op de een of andere manier krijg ik het niet aan de praat.
Zo'n simpele schakeling en toch krijg ik niets aan de praat, zelfs nog geen led.
Ik heb het aan de kant gegooid, en probeer het later nog eens. Heb het idee dat het aan het bord ligt.
Bedankt voor alles, fijne dagen en misschien tot later.
Ik heb het omgebouwd, maar op de een of andere manier krijg ik het niet aan de praat.
Zo'n simpele schakeling en toch krijg ik niets aan de praat, zelfs nog geen led.
Ik heb het aan de kant gegooid, en probeer het later nog eens. Heb het idee dat het aan het bord ligt.
Bedankt voor alles, fijne dagen en misschien tot later.
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie
Re: Marble Gun probleem
niks gooien, hooguit opruimen in een laadje, want op de grond wordt foutzoeken erg lastig. Gewoon simpel houden en kijken wat er niet goed is, en ja het kan aan het bordje liggen maar waarschijnlijker is het een foute of niet goede verbinding, De Gnds moeten aan elkaar en gebruik led13 als test om te kijken of de software reageert. ook als er een uln2003 tussenzit moet de 5 Volt wel naar het bordje bijv.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
Re: Marble Gun probleem
Al een poosje overheen gegaan, het hele project heb ik stopgezet, en anders aangepakt.
Heb nu iets anders in elkaar gezet, wat wel werkt.
Dank je wel voor alle hulp.
Heb nu iets anders in elkaar gezet, wat wel werkt.
Dank je wel voor alle hulp.
Hou niet van de nachtdienst, maar wel van nachtfotografie
- Gij Kieken
- Berichten: 631
- Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54
Re: Marble Gun probleem
Ik weet het,het is al een oud topic en is ondertussen opgelost.
Maar gewoon dan voor de fun.
Er stond een < ; > teveel in deze regel < if (digitalRead (Button), HIGH); // Wanneer de knop wordt ingedrukt >
Hier onder klein beetje aangepast maar niet getest.
Merk op dat je het knopje nu naar gnd schakelt.
Misschien heb je er wat aan?
Maar gewoon dan voor de fun.
Er stond een < ; > teveel in deze regel < if (digitalRead (Button), HIGH); // Wanneer de knop wordt ingedrukt >
Hier onder klein beetje aangepast maar niet getest.
Merk op dat je het knopje nu naar gnd schakelt.
Misschien heb je er wat aan?
- Code: Alles selecteren
/*
De bedoeling van dit is
Op het moment dat de drukknop ingedrukt wordt,
gaat de camera aan, geef ik iets tijd om te reageren,
Daarna gaat er een klep open, die een kogel via lucht wegschiet.
De camera heeft een vaste sluitertijd van rond de 8 sec,
dus dit is niet meer belangrijk,
vandaar dat het na 300ms weer uitgeschakeld wordt
*/
const int Camera = 9; //De camera
const int butPin = 7; //De drukknop
const int GunShot = 10; //De klep
void setup() {
// Configureer de I/O's
pinMode(butPin, INPUT_PULLUP); //Dit voorkomt dat de ingang zweeft
pinMode(Camera, OUTPUT);
pinMode(GunShot, OUTPUT);
}
void loop() {
if (digitalRead(butPin) == LOW) { //Wanneer de knop wordt ingedrukt
digitalWrite(Camera, HIGH); //Camera start
delay(300); //Delay om kogel te schieten
digitalWrite(Camera, LOW); //Camera wordt uitgezet
digitalWrite(GunShot, HIGH); //Klep van kogel gaat open
delay(300); //Lucht loopt weg, kogel vliegt
digitalWrite(GunShot, LOW); //Cyclus is klaar
}
}
10 berichten
• Pagina 1 van 1
Terug naar Afgeronde projecten
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten