Aansturen HONEYWELL MT4-230-NC THERMISCHE MOTOR

Bij TI LaunchPad geleverde hardware.
Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Aansturen HONEYWELL MT4-230-NC THERMISCHE MOTOR

Berichtdoor appie21 » 10 Apr 2019, 11:31

Hallo

Ik wil graag een vloerverwarming aansturen en heb een HONEYWELL MT4-230-NC THERMISCHE MOTOR op het oog (beter alternatief ik hoor het graag)

Wat is de goedkoopste / beste manier om deze aan te sturen? get gaat om een Stuursignaal Tweepunts (kan dit dan met een relay aangestuurd worden of juist niet?)
voor deze test mag de kraan mag helemaal open of gesloten zijn.

Wat heb ik nodig voor deze klus
Ik hoor het graag.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aansturen HONEYWELL MT4-230-NC THERMISCHE MOTOR

Berichtdoor shooter » 10 Apr 2019, 19:24

je stelt de vraag in arduino forum, dus je denkt over een arduino na.
prima, allereerst : weet je hoe dit soort kleppen werken? met een PTC element en hars in een houder.
als het element warm wordt, dan zet de hars uit, waardoor het klepstangetje dus geduwd wordt. en je klep van de CV opengaat.
omdat er 230 Volt gestuurd wordt door de klep (kan ook 24 Volt, dat is veiliger) zul je niet ontkomen aan de veiligheid, en dus een sturing met een relais of solid state relais. Dit zorgt voor de galvanische scheiding.
Als je de Solid versie kiest mag je de klep met PWM aansturen, door de AC zal dat niet perfect zijn door fasedraaing etc maar het werkt wel.
Persoonlijk zou ik voor de 24 Volt versie gaan vooral vanwege de veiligheid en de eenvoud.
Samen met 1 simpele voeding voor alle kleppen en een paar FETS die allemaal naar nul schakelen kun je een per4fect regeling die de temperatuur met gemak binnen 0.1 graad kan houden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 45
Geregistreerd: 17 Dec 2014, 16:08

Re: Aansturen HONEYWELL MT4-230-NC THERMISCHE MOTOR

Berichtdoor appie21 » 16 Apr 2019, 22:18

Hoi

Bedankt voor je reactie (en heldere uitleg)

Het gaat idd om een test ik ga ook zeker nadenken over 24 volt

De uiteindelijke bedoeling is om 10 van deze kranen aan te sturen. ( op zo,n goedkoop mogelijke manier) Ik heb sinds kort ervaring met Domoticz dus aan sturen met een pie mag ook.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Aansturen HONEYWELL MT4-230-NC THERMISCHE MOTOR

Berichtdoor shooter » 17 Apr 2019, 20:58

hou het simpel, en zorg ervoor dat je op de oude manier gewoon warmte kunt geven.
dus een aansluitstrookje maken dat je alle kleppenmet de hand open kunt zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast