Binaire klok

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Binaire klok

Berichtdoor nicoverduin » 25 Okt 2013, 13:07

Dat lampjes het op ongewenste momenten het wel of niet doen kan liggen aan:
- verkeerde bedrading(en je zal niet de eerste zijn die "blind" wordt voor het eigen werk :))
- defecte led. Maar ik neem aan dat je al eens geprobeerd hebt om een led om te wisselen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: Binaire klok

Berichtdoor KrisG » 25 Okt 2013, 15:03

Zonder het hele schema en de hele listing uit te pluizen, denk ik aan het volgende:

Je werkt, door de opbouw van het schema, met een multiplexing techniek, dat wil zeggen dat er eigenlijk maar 1 led tegelijk brandt. Maar de afwisseling is zo snel det het menselijk oog niet kan volgen en het dus lijkt alsof de LED's tegelijk branden.

Tot daar te theorie.

Groene en rode leds hebben niet exact dezelfde eigenschappen. Zou het daarom kunnen dat die groene LED weldegelijk moet branden maar dat hij het niet goed doet omdat hij niet genoeg of niet lang genoeg stroom krijgt ?

Heb je dit opzet eens geprobeerd met allemaal dezelfde LEDs ? Of bvb die ene groene te vervangen door een rode ?

Een defecte Arduino-uitgang kunnen we volgens mij uitsluiten want dan zou je hetzelfde fenomeen op hetzelfde moment met meerdere LEDs hebben.

Kris

EDIT: nog een bedenking, zou je een sketch kunnen maken dat elke led één voor één voor pakweg een halve seconde laat branden, Als dat werkt, versnel je het process, ttz, je laat de leds maar 250ms branden, enz. Als er een sterkteverschil is ga je dat op een bepaald moment merken.
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Binaire klok

Berichtdoor nicoverduin » 25 Okt 2013, 16:13

Kris
Ik ben met je eens dat de verschillende kleuren een andere tijd hebben, maar als je 25x per sec wisselt dan zie je het al niet meer (gemiddelde video). en aan de andere kant zijn er genoeg die het voor elkaar hebben. Maar ik heb er ff met fritzing naar gekeken en dat gelijk weer opzij geschoven :)
Ik gok nog op een verkeerd draadje ergens :)
Poultje starten ? :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Binaire klok

Berichtdoor shooter » 27 Okt 2013, 11:42

het schema is prima hoor, wel mooi zoals je tekent, je ziet dan 1 ding niet en dat zijn de spanningen op allerlei pinnen.
er speelt hier meer. dat komt door het multiplexen, kun je weinig aan doen hoor, hooguit langzamer schakelen. allereerst dat er spanning staat op pinnen die je niet gebruikt ( ook al is dat erg kort)
verder staat er door capacitieve werking nog een beetje restspanning op pinnen die je uitzet en dat zie je op een klein ledje heel snel.
wel een behoorlijk programma gemaakt, dat verdient nog enige aandacht met bijvoorbeeld subroutines en een fornext loop.
dat bespaart veel aan code en aan debugging
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 27 Feb 2013, 15:17

Re: Binaire klok

Berichtdoor Dedier » 28 Okt 2013, 15:31

Ik heb zojuist alle ledjes vervangen, om te kijken of het aan de ledjes lag. Helaas heeft dit niet geholpen. Daarna heb ik geprobeerd om een kleur ledjes te gebruiken, maar helaas werkte dit ook niet.
Shooter ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je dat dit probleem gewoon niet op te lossen is? Ik heb ergens wat op internet gelezen dat als je diodes voor en na het ledje plaatst dat het pobleem opgelost is. Maar ik vraag me af of dit ook software matig kan worden gerealiseerd kan worden.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Binaire klok

Berichtdoor nicoverduin » 28 Okt 2013, 15:58

Dus dit is een bekend probleem? Fijn dat we dat nu horen :)
Als je dit evt. met software wilt oplossen, zul je toch echt een schema moeten uittekenen zodat we kunnen volgen waarom het nu fout gaat. Alleen: of je vind het schema of je tekent hem uit of je vind iemand die niets te doen heeft en het voor je wilt doen :). Of je pakt die diodes erbij :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 27 Feb 2013, 15:17

Re: Binaire klok

Berichtdoor Dedier » 28 Okt 2013, 20:58

Ik had gelukkig al een schema gemaakt. Alleen op dit forum kan je helaas geen pdf bestanden uploaden dus heb ik hem in mijn dropbox gezet. Hierbij het linkje naar mijn schema https://www.dropbox.com/s/5h6278gks68a7y0/binair3.0.pdf . Ik hoop dat hij te begrijpen is, en dat hij goed is :D. Ik zou het probleem graag software matig willen oplossen als dit tot een mogelijkheid is ;). Want ik wil liever niet voor elk ledje EN na elk ledje een diode plaatsen.
Om nog even op de software in te haken, ik heb ergens gelezen dat het probleem veroorzaakt zou kunnen worden doordat je na elke keer dat je een ledje heb aangezet alle ledjes weer op "0" zou moeten zetten, om zo dus de eventuele "lek" stroom weg te halen. Ik ben helaas niet zo goed in programmeren om dat in deze code toe te passen. Misschien dat het iemand anders wel lukt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Binaire klok

Berichtdoor nicoverduin » 28 Okt 2013, 21:23

Kon je hem niet op een plaat krijgen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 21
Geregistreerd: 27 Feb 2013, 15:17

Re: Binaire klok

Berichtdoor Dedier » 28 Okt 2013, 21:41

Ja dat is mogelijk alleen is hij dan niet goed leesbaar. Dacht ik.
Hier is de link van het schema op een plaat:
https://www.dropbox.com/s/bzouv7k8ml0nmxk/binair4.0.pdf

Berichten: 21
Geregistreerd: 27 Feb 2013, 15:17

Re: Binaire klok

Berichtdoor Dedier » 29 Okt 2013, 20:16

Ik heb zelf nog even geprobeerd dingen te veranderen. Helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd. Een van de dingen die ik heb geprobeerd is de LEDRefreshRate vele malen lager te maken. ik dacht als ik ze heel snel laat knipperen dat er dan door de "ghost" LEDjes niet genoeg stroom kan lopen om ze "aan" te zetten. Maar dit heeft helaas niet geholpen. Heeft iemand anders nog een goed idee?

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: akallejowebi en 89 gasten