Wielassen teller

Arduino specifieke Software
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Feb 2014, 10:40

Wielassen teller

Berichtdoor viaferrum » 25 Okt 2016, 22:25

Hallo,

Voor de bouw van mijn modelspoorbaan wil ik gebruik maken van een wielassen teller.


Mijn vraag is:

Hoe kan ik met behulp van een arduino en hall sensors een “wielassenteller” bouwen?

Uitgangspunten:

Alle loks en wagons zijn voorzien van een kleine neodymium magneet en tellen ieder voor één as.

De 2 meetpunten liggen 25cm uit elkaar

De meetpunten liggen in een enkelsporig traject en moeten dus vanuit beide rijrichtingen meten

Bij een gelijk aantal assen op de meetpunten dient een relais te worden geactiveerd

Bij een ongelijk aantal assen een led

Als interface tussen de hall censors en arduino heb ik het volgende aangeschaft
https://nl.aliexpress.com/item/Smart-Electronics-4pin-KEYES-KY-024-Linear-Magnetic-Hall-Switches-Speed-Counting-Sensor-Module-for-Arduino/32571951624.html

Graag advies over de arduino aansluitpunten en de benodigde sketch.

Alvast bedankt.

Groeten,

Adri

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wielassen teller

Berichtdoor Koepel » 25 Okt 2016, 22:57

Dat zijn van die modules waar ik mijn neus voor ophaal (ik haal nu demonstratief mijn neus op).
Heb je er een schema bij ? Wat is het typenummer van de hall sensor ?

Er zijn twee soorten hall sensoren : analoge hall sensoren en hall schakelaars.
Beide sensoren kun je aan de Arduino verbinden zonder module.

De meeste hall schakelaars zijn niet zo gevoelig, en de magneet moet dichtbij zijn.

De analoge hall sensor geeft een waarde voor het magnetisme, vaak is dat 'linear' of 'ratiometric'. De Arduino Uno heeft 6 analoge ingangen en de Arduino Micro heeft 12 analoge ingangen. Dan kun je zelf de grenswaarde instellen.

De sketch: Het belangrijkste is waarneer je het op nul zet. Als je alles aan zet, hoe ga je dan bepalen hoeveel assen er al tussen staan ? Of kun je het automatisch op nul zetten als er een minuut niets gebeurt ? Graag dit heel duidelijk definiëren.
Verder kun je een teller voor beide bijhouden, en als die gelijk zijn, dan het relais activeren. Of het nodig is om ook de rijrichting te detecteren kan ik nu nog niet overzien. Dat lijkt me niet zo moeilijk, de hoogste teller is waar de trein vandaan kwam.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wielassen teller

Berichtdoor nicoverduin » 25 Okt 2016, 22:59

Adri,
Technisch kan het maar ik denk dat je nog ff wat meer kennis en ervaring moet opbouwen over de Arduino als je dit soort vragen nog stelt.
De sensoren kun je gewoon als een schakelaar zien en direct op een van de IO pinnen aansluiten. Eea afhankelijk wat je nog meer moet aansluiten. Dan zul je mogelijk wat pinnen reserveren (bijv. I2C, Serial, Interrupts en SPI).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wielassen teller

Berichtdoor nicoverduin » 25 Okt 2016, 23:02

Koepel schreef:Dat zijn van die modules waar ik mijn neus voor ophaal (ik haal nu demonstratief mijn neus op).
Heb je er een schema bij ? Wat is het typenummer van de hall sensor ?

Er zijn twee soorten hall sensoren : analoge hall sensoren en hall schakelaars.
Beide sensoren kun je aan de Arduino verbinden zonder module.

De meeste hall schakelaars zijn niet zo gevoelig, en de magneet moet dichtbij zijn.

De analoge hall sensor geeft een waarde voor het magnetisme, vaak is dat 'linear' of 'ratiometric'. De Arduino Uno heeft 6 analoge ingangen en de Arduino Micro heeft 12 analoge ingangen. Dan kun je zelf de grenswaarde instellen.

De sketch: Het belangrijkste is waarneer je het op nul zet. Als je alles aan zet, hoe ga je dan bepalen hoeveel assen er al tussen staan ? Of kun je het automatisch op nul zetten als er een minuut niets gebeurt ? Graag dit heel duidelijk definiëren.
Verder kun je een teller voor beide bijhouden, en als die gelijk zijn, dan het relais activeren. Of het nodig is om ook de rijrichting te detecteren kan ik nu nog niet overzien. Dat lijkt me niet zo moeilijk, de hoogste teller is waar de trein vandaan kwam.
Er is niets mis met die halsensoren. Er zit een opamp in waarmee je de gevoeligheid instelt. De analog uitgang kan ie gewoon vergeten en gewoon gebruik maken van de digitale uitgang. En hoeft ie zich helemaal niet druk te maken over de magnetische sterkte. Die opamp wordt toch in de oversturing gezet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wielassen teller

Berichtdoor Koepel » 25 Okt 2016, 23:56

Hallo Nico, het begint nu toch op te vallen dat jij positiever bent dan ik ;)
Er zijn veel van zulke modules, zelfs met een LDR en zo. Ik zie daar het nut niet zo van in.
(En bijvoorbeeld het schema van de Uno vind ik best wel lelijk, het lijkt gemaakt om op een A4-tje te passen).
Het zal te maken hebben met mijn eerste chef, daar heb ik meer van geleerd dan op school.

Een potmeter om de gevoeligheid in te stellen terwijl het ook in software kan, dan kies ik natuurlijk voor software ;)
Het enige voordeel is dat de digitale uitgang van de module aan een interrupt kan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Wielassen teller

Berichtdoor nicoverduin » 26 Okt 2016, 07:44

Koepel schreef:Hallo Nico, het begint nu toch op te vallen dat jij positiever bent dan ik ;)
Er zijn veel van zulke modules, zelfs met een LDR en zo. Ik zie daar het nut niet zo van in.
(En bijvoorbeeld het schema van de Uno vind ik best wel lelijk, het lijkt gemaakt om op een A4-tje te passen).
Het zal te maken hebben met mijn eerste chef, daar heb ik meer van geleerd dan op school.

Een potmeter om de gevoeligheid in te stellen terwijl het ook in software kan, dan kies ik natuurlijk voor software ;)
Het enige voordeel is dat de digitale uitgang van de module aan een interrupt kan.
Ik denk dat je het moet plaatsten in de context waarvoor het ooit bedoeld was. Beginners en voor ontwikkelaars. Hier op het forum mag je best stellen dat 80% van de leden al blij is als ze iets werkend krijgen ofwel voor school ofwel voor (privé) projectjes. En soms ook levensgevaarlijke projecten...
Je kan heel veel in Software doen maar dat wil nog niet altijd zeggen dat dat de juiste keuze is. En als je voor een habbekrats een sensor kan kopen die voor jou pulsen afgeeft adhv een magneetje is het doel bereikt. Want dat was de vraag. En op het moment dat de software het doel op zich begint te worden ben je verkeerd bezig. Wat overigens niet uitsluit dat je altijd netjes moet blijven werken (wat voor sommigen een leerpunt kan zijn).

Vwb. het schema. Het origineel kennen wij niet. Het pakket dat gebruikt is kennen wij niet. Dat het velen malen kopie op kopie is.... weten we niet. Dat het er niet fancy uitziet...klopt. Is het leesbaar? Yep.. dus het doel is bereikt. En dat blijkt op de vele klonen en varianten die er op de markt zijn.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Feb 2014, 10:40

Re: Wielassen teller

Berichtdoor viaferrum » 26 Okt 2016, 12:52

Jammer dat er behalve een geïrriteerd reukorgaan, een discussie over de kwaliteit van "Chinees" spul en een "terug naar af' verwijzing wat betreft Arduino kennis m.i. niet inhoudelijk wordt ingegaan op mijn vraag.

OK ik ben dan wel een "amateur" die blij is om met behulp van een Arduino starterspakket en enkele shields led's, (stappen)motoren kan aansturen en zelfs een ATTiny kan programmeren.
Maar ook iemand die meer mogelijkheden ziet om binnen zijn hobby (modelspoor) een Arduino in te zetten. Alleen niet de kennis en ook niet als hoofddoel heeft om complexe programma's te schrijven en dan aanklopt bij een forum in de veronderstelling dat dit de plek is waar je eventueel medegebruikers vindt die je, met hun kennis en hulp, op weg kunnen helpen. Als ik me daarin vergis hoor ik dit graag.
Dan weet ik dat ik mijn heil elders moet gaan zoeken.

Groeten,

Adri

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wielassen teller

Berichtdoor Koepel » 26 Okt 2016, 13:43

Ik zie een paar verschillende meningen juist als iets positiefs :D Je kunt er uit halen wat je het beste lijkt.

Je kunt dus losse hall sensoren meteen aan de Arduino verbinden en zoveel mogelijk in software doen (Koepel).
En er is niets mis met die modules (nicoverduin).

Heb je over mijn vragen nagedacht ? Wanneer zet je het op nul ? Hoe weet je of er op dat moment nog assen tussen de sensoren staan ?

Heb je die module al werkend als er een trein overheen rijdt ?

Op http://forum.arduino.cc/ kun je ook terecht (daar is ook een Nederlandstalig onderdeel), op tweakers.net is er een sectie voor Arduino, en er is vast ook wel een modelbouwforum.
Als je dezelfde vraag op meerdere plaatsen stelt, dan is het wel zo netjes om een link te geven naar dat andere forum.

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wielassen teller

Berichtdoor shooter » 26 Okt 2016, 14:21

je komt een paar valkuilen tegen, het motorje is ook magnetisch , dus de gebruikte magneten best zo laag mogelijk monteren, dus je zult een beetje moeten experimenteren.
Het is eigenlijk geen assenteller, maar een wagonteller, of zet je bij elke as een magneetje?
In H0 kan dat wel.
Wil je controleren of de hele trein doorkomt, of iets anders.
de uitgang van de sensor kun je best aan een interupt ingang zetten (pin2,3) dan kan het programma draaien en ondertussen tel je gewoon even snel de pulsen.
Denk ook na over resetten van tellers, en zet eerst iets in elkaar met Serial.print dingen.
wacht ook heel even met het relais dus zet daar een timer tussen, zodat het relais niet gaat staan brommen als er een trein doorkomt.
Voed het relais apart. een ledje is geen probleem natuurlijk.

dus twee stukken leren, blink without delay en interupt.
en dan je ideeen weer hier zetten dan kijk ik er graag naar, en laat die gasten(nico en koepel) maar lekker keuvelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Feb 2014, 10:40

Re: Wielassen teller

Berichtdoor viaferrum » 26 Okt 2016, 15:31

@ shooter en koepel

Er blijkt enige onduidelijkheid in wat ik bedoel (mijn fout).

Hetgeen ik wil gaan bouwen is een controlemoment voor een overweg. Dit om te verkopen dat een overweg te snel wordt vrijgegeven (er bevindt zich nog een trein op de overweg)

-Sensor 1 ligt voor de overweg een sensor 2 achter de overweg
-Voor de overweg: sensor 1 telt het aantal magneten
-Achter de overweg: sensor 2 telt het aantal magneten
-Indien het aantal getelde magneten bij beide sensors gelijk is wordt de overweg vrijgegeven (relais) zo niet
-Overweg wordt niet vrijgegeven en dit wordt gemeld via een LED
-Hierna wordt de teller weer op nul gezet

Extra moeilijkheid: baanvak is enkelsporig. Dus komt trein van rechts dan is sensor 1 de eerste teller. Komt de trein van links dan is sensor 2 de eerste teller

Hopelijk is het wat duidelijker

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten