Analoge LED strip externe voeding

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 17 Aug 2021, 15:47

Analoge LED strip externe voeding

Berichtdoor jph » 17 Aug 2021, 15:58

Hi!

Ik heb met neon leds een tekst gemaakt en die werkt prima met een 12v/2a voeding. Deze wil ik laten pulseren met een Arduino en als test had ik een arduino met een klein stukje ledstrip getest met een sketch. De leds van het teststripje zijn helder en pulseren zoals verwacht. Deze heb ik via de vin van de arduino en pin 6 aangesloten (12v jack op de arduino als invoer).

Als ik de langere neon led strip aansluit op vin + pin 6, dan werkt het wel maar is het erg dim. Als ik google op extern aansluiten van een led strip dan is het vrijwel allemaal met digitale rgb strips en bij 12v RGB wordt met mosfets gewerkt.

Mijn vraag is hoe ik de arduino en strip kan voeden zodat beide correct werken (weet. niet precies wat ik fout doe) en heb ik daar een mosfet voor nodig?

thanks!

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Analoge LED strip externe voeding

Berichtdoor shooter » 18 Aug 2021, 19:33

je hebt 2 soorten ledstrips
waarbij de eerste led een serieel signaal krijgt met de kleuren van elke led achter elkaar en waarbij de voeding naar elke led gaat dus parallel, dat gaat prima met een arduino omdat alleen de eerste led een signaal krijgt en alle volgende van de voorgaande led. Dan kun je dus elke led een andere kleur geven.
tussen elke led lopen dan 3 sporen naar de volgende vaak een plus een min en een S
Er zijn ook strips met 3 kleuren leds dus een blauwe een rode en een groene telkens naast elkaar. Dan zijn er meestal 4 strips om de leds met elkaar te verbinden dan moet je opletten of het signaal positief is dus met een gezamelijke aarde of juist met een voedingsdraad naar elke led.
je kunt het zien als alle leds aangaan als je de voeding erop zet.
Je spreekt over een 12 Volt voeding maar een arduino is slechts 5 Volt dus je hebt sowieso een omzetter (meestal een FET) nodig om de strip aan te krijgen. Er zijn nog wel meer oplossingen zoals vermogen IC bijvoorbeeld een ULN2003, maar ook motor schakelingen zoals voor stappenmotoren zijn te gebruikern.
Ja 12 Volt Vin is mogelijk maar die gaat eerst naar een 5Volt regelaar en daar kun je maar 100 mA mee aan het IC zelf is al heet als er 10 mA door een poort gaat.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten