waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoon

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor shooter » 18 Okt 2021, 16:31

hoorn is toch niet zover van alkmaar lijkt me, dus leg contact.
en gompy het antwoord is simpel dat je een 15 k weerstand aan de loop toevoegt. reken maar uit.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 21 Okt 2021, 22:00

Even een nieuwe opzet gemaakt welke zeker werkt.
Schakelaartjes welke getekend zijn, zijn dus reedschakelaars welke door een drijvertje met magneetje bediend worden.
Elke stap is 1/10 van 5 Volt op analoge ingang A1.
Bijlagen
Elpot1.jpg
Elpot1.jpg (14.29 KiB) 6545 keer bekeken

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor shooter » 22 Okt 2021, 12:58

ja deze is wel goed, je bent goed bezig gompy.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 22 Okt 2021, 13:25

Dit was mijn eerste ontwerp voor een windroos in ~1970, maar dan met 32 reedcontacten en aan de vaan zat het beruchte magneetje.
Op mijn toenmalige werk (waterzuivering) is dit systeem ook meerdere keren toegepast in waterputten omdat het een betrouwbaarder systeem bleek te zijn dan ultrasoon/radar/laser/inductief/capacitief/druk/enz systemen.
In de binnen pijp zat de ladderbaan en aan de buitenkant een holle ring (moet drijven op niveau) met een magneetje.....geheel is onderhoudsvrij en uiterst betrouwbaar zolang het schoon blijft.
Om het geheel heen kan eventueel een tweede pijp worden gezet (boven- en onderkant open) die de vlotter tegen drijfvuil beschermt.

Nog even opmerken dat reedcontact S11 "put leeg" geeft en uitgebreid kan worden met meerdere reedcontacten, net zoals S10 "put vol".
S10 en S11 zouden ook vlotterschakelaars kunnen zijn, deze geven alleen vol en leeg aan en mogen langer gemaakt zijn terwijl toch het niveau verandert.
De ladderbaan kan ook naar believen uitgebreid worden met meerdere weerstanden en schakelaars, maar bedenk dat dan de weerstandwaarden verlaagd moeten worden waarbij de totale waarde ongeveer 10k moet zijn.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor shooter » 22 Okt 2021, 19:25

Ze worden heel veel industrieel gebruikt. en je hebt er ook heel veel, ook in oppervlaktewater zoals sloten en rivieren. Maar met 32 contacten kom je wel aan de grens van betrouwbaar lezen, want de weerstanden lopen uiteen (10%) en je hebt 1023 posities en met 32 weerstanden zit je op maar 3 % . maar wel lekker simpel en sterk. gaat nooit kapot.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 22 Okt 2021, 20:47

In onze 30 meter hoge tanken gebruikte we de laatste jaren membraan drukmeters, welke overigens ook heel makkelijk zelf te maken zijn.
Voor eigen gebruik kan ipv een rvs membraan een membraan uit een oude wasmachine (niveau schakelaar) of geiser (gasdrukmeter) met een schuif potmeter gebruikt worden.
Membraan drukt tegen de potmeter naarmate de druk toeneemt, hoe kleiner de loopafstand van de potmeter des te nauwkeuriger de uitlezing.
Wat meer werk en creativiteit, maar wel voor grotere meet afstanden geschikt want bij reedcontacten moeten deze wel in elkaar overgaan voor de uitlezing.
Bij reedcontacten van 30mm is de maximale uitleeslengte dus maar 30 cm bij gebruik van 10 stuks en dat is voor een waterput/tank wel heel weinig.
Als 1 reedcontact niet gemaakt wordt zal je 5 Volt uitlezen en dus tank vol en dat wil je natuurlijk ook niet.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor ctunes » 22 Okt 2021, 23:11

Bij watermeting gaat het meestal om het interval van ijking:

Waterniveaumeting met twee elektroden: de weerstandswaarde stijgt met ouderdom.
Door toepassing van een "HOOG"- en "LAAG"-sensor, valt te compenseren naar ouderdom.

Waterniveaumeting met geluid: eenmaal geijkt: altijd juist.
Waterniveaumeting met licht: eenmaal geijkt: altijd juist.

Jammer is wel dat vaak de ijking maar 1 keer uitgevoerd wordt: net na de bouw.

Ijkingsplicht bestaat ook immer altijd nadat er ooit iets mis ging met het ongeijkte.

Nog steeds worden alle nieuwe gebouwen geijkt aan de oude.

En steeds komen er grotere ijkfouten aan het licht.

Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe ijking?

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor ctunes » 22 Okt 2021, 23:33

Code: Alles selecteren
boolean x := true
boolean y := false

waarde := x XOR y

if (x < waarde > y)  then return(waarde)



On another topic, does the following Pascal look correctly copied and
safe (x86 instruction set) ?
function Tix : longint ; assembler ;
asm
{$IFDEF PASCAL}
mov ax,$40 ; mov es,ax ;

{$IFDEF DELPHI}
mov ah,0 ; int $1a {Get $40:$6c; but lose midnight flag}
mov ax,cx ; shl eax,16 ; mov ax,dx {$ENDIF}
end {Tix} ;
--



Het is een computer, geen orakel.

Je krijgt er precies uit wat je erin stopt.

Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Okt 2021, 10:05

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor louis23480 » 25 Okt 2021, 18:05

Ik ga dit met de readcontacten ook eens uitwerken. Ik gebruik nu een waterproef ultrasoon systeem maar deze sensor heeft last van condensatie in de waterput en geeft hierdoor foutieve metingen. Wanneer ik het vocht verwijder met een doekje werkt alles weer normaal maar het stoort me wel.

Berichten: 287
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 20:05

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor ctunes » 26 Okt 2021, 22:41

louis23480 schreef:Ik ga dit met de readcontacten ook eens uitwerken. Ik gebruik nu een waterproef ultrasoon systeem maar deze sensor heeft last van condensatie in de waterput en geeft hierdoor foutieve metingen. Wanneer ik het vocht verwijder met een doekje werkt alles weer normaal maar het stoort me wel.


Dat is een kwestie van ijking. Zelf met vocht op de lens kent de sensor het verschil tussen hoog en laag.

Als ik jouw was zou ik twee sensoren toevoegen: LEEG en VOL en daar je sensor op "trainen".

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten