GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2023, 18:13

GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor FrancescoV » 02 Jan 2023, 18:29

Ik kocht de "GWS Starter kit Deluxe" met daarin een UNO R3 en een Mega 2560. Ik installeerde de Arduino IDE en koppelde met de meegeleverde USB kabel de UNO aan de PC (met Windows 11). Computer herkent het bordje echter totaal niet. Online gezocht en al tal van drivers geïnstalleerd (CP210, CH34x etc) maar niets helpt; device manager toont nergens (niet onder Ports noch onder Other devices) iets; computer detecteert dus niets. Andere USB kabel geprobeerd; niets.
Uiteindelijk eens - zonder veel hoop - het Mega bordje eraan gehangen, en vreemd genoeg herkent Windows dat direct!
Het Uno bordje toont nochtans een groen led en een knipperend oranje (knippert snel).
Moet ik hieruit besluiten dat het UNO bord dan stuk is? Of kunnen beide toch met andere drivers werken waardoor het ene wél wordt herkend en het andere niet?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor shooter » 03 Jan 2023, 13:03

bij devices kun je boardje invullen uit een lange lijst, en er zijn diverse versies van dus wellicht werkt een versie niet juist.
als je board goed staat en dan de poort selecteren die aan gaat als je de arduino aan de usb hangt.
dan ga je eens kijken of blink werkt dan gaat het ledje knipperen in 1 seconde ritme dat kun je veranderen in de software (PROBEER dat dan ook) en als dat werkt dan kijk je of je GWS het doet, maar het is of een MEGA of een UNO zie ik bij BOL dus je zit goed en nu maar uitzoeken waar het allemaal voor is.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2023, 18:13

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor FrancescoV » 03 Jan 2023, 15:37

Bedankt voor jouw reactie. Ik zie echter niet waar ik in Device Manager van Windows een boardje kan invullen uit een lijst. Het issue is dat er in deze Device Manager helemaal niets gebeurt wanneer ik het UNO board eraan hang, terwijl dat wel het geval is wanneer ik het Mega board eraan hang. (Er komt een COM3 bij de Ports in dit geval). Ik zit dus helemaal nog niet in de Arduino IDE (daar zie ik wel ergens een lijst van verschillende boards, maar er is geen enkele port te zien).

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor shooter » 03 Jan 2023, 22:01

er zou in windows device manager 1 moeten bijkomen met de goede poort, maar ik had het dus over arduino IDE waar bijna hetzelfde moet gebeuren dus daar komt een board manager en die zal dan op de UNO moeten komen en dan verschijnt er een poort bij. maar heb je wel een UNO of is het een ander boardje? want er zijn twee versies van de GWS 1 met een UNO en de ander met een MEGA
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2023, 18:13

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor FrancescoV » 04 Jan 2023, 09:55

Dat is net het issue: in Win dev mgr komt helemaal geen poort bij als ik het uno board eraan hang, terwijl dat wel gebeurt wanneer ik het mega board eraan hang. (De kit bevat inderdaad 2 boards: een uno R3 en een mega). Omdat verder alles identiek is (USB poort op computer, kabel...) verdenk ik dus dat het UNO board stuk is; maar omdat er toch een groene LED brandt, en een orange knippert twijfel ik.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor shooter » 04 Jan 2023, 11:56

het groene ledje is van de power en het oranje ledje is van de led die dus het normale bootprogramma blink uitvoert, probeer hetzelfde eens op een andere pc en controleer de kabel want dat is een verschillende.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Jan 2023, 18:13

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor FrancescoV » 04 Jan 2023, 12:01

Andere kabel, en op een andere PC (waarop niet Win 11 maar Win 10 staat) hetzelfde fenomeen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: GWS UNO R3 komt niet in Win 11 device manager

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2023, 11:29

twijfel is terecht want de uno heeft een andere communicatie ic in gebruik bijvoorbeeld een ch340 maar voorlopig lekker puzzelen en wellicht kom je een keer naar leiden toe
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten