Relais tussen twee arduino's?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 22:17

Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor deBuurman » 19 Mrt 2022, 01:42

Hallo, mijn naam is Marco, dit is mijn eerste Arduino project.
Afgelopen 3 jaar heb ik van alles geleerd over Arduino, maar helaas inmiddels ook weer veel vergeten.
De onderdelen heb ik al. De code is tot nu toe nog gebaseerd op het gebruik van één Arduino, die moet ik nog aanpassen op twee Arduino's, dan plaats ik dat ook hier.

Uiteindelijk wil ik graag 3 ventilatoren besturen met een Mega dmv PWM, gebaseerd op uitgelezen waarden van 2 BME280's en deze waarden weergeven op een Leonardo met een display.
Deze Leonardo zou ik graag willen kunnen uitschakelen met een schakelaar.

Mijn (eerste) vraag is: als ik relais plaats tussen de TX/RX- en de GND verbindingen tussen beide Arduino's en deze bedien met de Mega, is het dan veilig om de Leonardo daarmee uit te schakelen? Of loop ik dan alsnog het risico op beschadigingen?

Ik hoop dat de afbeelding duidelijk is, ik heb alvast wat verbindingen erin getekend.
Rechtboven is de achterkant van een shield display, de relais tussen de TX/RX- en de GND verbindingen ontbreken hier.

Alvast bedankt als je even wil meekijken.

Afbeelding op imgBB:
https://ibb.co/DtWJrTJ

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor shooter » 20 Mrt 2022, 21:18

je kunt de ventilatoren alleen maar in PWM sturen door er een FET of iets dergelijks tussen te plaatsen en je leonardo kan dit toch wel alleen aan?
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 22:17

Re: Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor deBuurman » 21 Mrt 2022, 00:44

Hallo Paul, dank je voor je reactie.

Helaas heb ik me nog niet goed voorbereid op het aansturen van de ventilatoren. Het gaat om Noctua PPC 3000 140mm PWM ventilatoren, ik hoopte dat ik het kan aansturen zoals in dit project: https://create.arduino.cc/projecthub/Ka ... ide-4f2e8d

Wat betreft de Leonardo, ik had te weinig ruimte voor de code, terwijl ik alle opmaak en kleuren er al uit heb gehaald. Verder zou ik graag het display willen kunnen uitschakelen, op deze manier kan ik dat van elkaar scheiden. Ik las ergens dat je beter geen stroom op een poort van een Arduino kan zetten als deze zelf uit is.
Aangezien ik graag een simpele schakelaar wil gebruiken, moet ik iets hebben wat alle verbindingen verbreekt tussen beide Arduino's, dat kan met relais.
Maar misschien is het wel een heel omslachtige methode en bestaat er iets veel simpelers.

Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 22:17

Re: Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor deBuurman » 24 Mrt 2022, 21:57

Ik ben dit tegen gekomen:
4-pin fans are easier to control. No mosfet needed because of inbuild drive electronics.
They just need a ~25kHz PWM signal on the fan's PWM pin.
With 4-pin fans you also have the option to read RPM.

Begrijp ik dat ik niet hoef te leren hoe je een PWM ventilator aanstuurt met FET?

Hier staat aangegeven hoe deze ventilator aan te sluiten:
https://noctua.at/media/wysiwyg/Noctua_ ... _paper.pdf

Als ik het goed begrijp moet het PWM signaal hieraan voldoen:
• Target frequency: 25kHz, acceptable range 21kHz to 28kHz
• Maximum voltage for logic low: VIL=0,8V
• Absolute maximum current sourced: Imax=5mA (short circuit current)
• Absolute maximum voltage level: VMax=5,25V (open circuit voltage)
• Allowed duty-cycle range 0% to 100%

En er moet een weerstand tussen: 2.7K Ohm or larger is suitable.
Daarvoor moet ik me wat natuurkunde lessen van vroeger herinneren, dat gaat even duren.

Maar ondertussen zou het geweldig zijn als iemand zou kunnen aangeven hoe dom mijn idee is om één van de twee Arduino's uit te willen schakelen met relais.
Op een schaal van 10, met 10=heel dom idee moet kunnen, toch? ;)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor shooter » 26 Mrt 2022, 10:39

dan zul je eerst uit moeten zoeken hoe je die fan draaiend te krijgen, en ja als dat kan door een puls op een ingang is dat prima, (wel kijken of dat 5Volt is, en anders moet er een optocoupler tussen (4n35)
en nee geen goed idee om een arduino met een relais uit te schakelen want het verbruik van een relais is veel groter dan van een arduino zelf.
en volgens de PDF kun je er een puls op 5 Volt naar toe sturen en gaat de fan dan draaien (gewoon proberen met een puls signaal van bijv 10 kHz)
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 22:17

Re: Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor deBuurman » 02 Apr 2022, 17:45

Ik kom later terug op de fans en de aansturing daarvan, anders kan ik het overzicht niet houden.

Je geeft aan: "geen goed idee om een arduino met een relais uit te schakelen want het verbruik van een relais is veel groter dan van een arduino zelf."
Ik begreep het niet helemaal, maar volgens mij snap ik het nu. De relais welke ik heb VMA400, gaan "aan" bij een laag input signaal. M.a.w. als ik maar af en toe de Leonardo met het display wil inschakelen, dan staat het input signaal merendeel van de tijd op hoog. Begrijp ik dat daar het verbruik vandaan komt? Ik dacht eerst dat je bedoelde dat de relais continu aan zou staan, maar dat vond ik verwarrend aangezien de er altijd nog de optie is om met 'normaal open' en 'normaal dicht' te werken.

Op zich maakt het verbruik mij niet uit, het display moet gewoon uitgeschakeld kunnen worden. Maar ik heb nu de kans om het goed te doen, dan moet het als het even kan niet te veel verbruiken.

Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 22:17

Re: Relais tussen twee arduino's?

Berichtdoor deBuurman » 02 Apr 2022, 19:56

Misschien had ik mijn vraag ook veel duidelijker kunnen stellen:

Als ik een Mega en een Leonardo met elkaar verbindt dmv tx/rx en gnd, dan kan ik toch niet zomaar op elk moment alleen de Leonardo afsluiten van diens input spanning?

Aangezien de Leonardo het display heeft en maar af en toe gebruikt wordt, is dit wel de situatie waar ik naartoe wil.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten