Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op een Ar

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Feb 2022, 18:53

Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op een Ar

Berichtdoor SDiepenmaat » 01 Feb 2022, 18:56

ik ben een beetje een beginneling in Arduino's en nou zit ik met de volgende vraag:

stel ik heb een extern apparaat (zoals een lader o.i.d), met daarop 1 led lampje. op het moment als het apparaat bijvoorbeeld een camera aan het opladen is, brand het lampje continu rood, is hij klaar met opladen, dan gaat het lampje uit

mijn vraag is als volgt

kan ik de spanning (van 1.8v in mijn geval) van het brandende led lampje gebruiken als een waarde die mijn Arduino registreert? ik wil dan de plus en de min aansluiten op mijn Arduino, en zodra het rode lampje dan brand, dat hij HIGH is, en zodra hij uit gaat, dat hij LOW is.

op die manier kan ik op de Arduino uitlezen in welke fase de lader van de camera is, namelijk HIGH is "aan het laden", LOW is "opgeladen"

hoe zou ik dit dan kunnen programmeren?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op ee

Berichtdoor Gij Kieken » 01 Feb 2022, 20:18

Ja dat kan zonder veel problemen.

Berichten: 45
Geregistreerd: 08 Jan 2020, 17:23

Re: Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op ee

Berichtdoor RonalT » 01 Feb 2022, 23:50

Maar ik ben bang dat de situatie zoals jij schrijft niet werkt omdat een spanning lager dan 1,5 V wordt gezien als een 0, een spanning hoger dan 3V wordt gezien als een 1.
Ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd, maar dit zijn specs.

Dus een spanning van 1,8 Volt is geen HOOG

Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op ee

Berichtdoor RobGood » 02 Feb 2022, 18:52

Beste, Nee direct die 1.8V testen kan wel maar is een heel circus. Beste zoek je even de voorschakelweerstand voor deze led. (als die er is...) daar is de spanning waarschijnlijk gewoon 5V. Deze kun je testen.

Nog beter is een stukje extra hardware. een opamp als bv. LM324.
De te testen 1.8V aan de anode van een diode. cathode van de diode aan een weerstand van 10K en aan de PLUS ingang van de opamp. Andere kant van de weerstand naar GND.
MIN ingang van de opamp via een weerstand van 10K naar de massa en via een weerstand van 100K aan de output van de opamp.
Opamp plus voeding aan de 5V min voeding aan de gnd. Output van de opamp staat op gnd. Als de led brand, dus die 1.8V komt op de anode van de diode, dan 'klapt' de opamp om naar 5V . Deze kun je testen, dus periodiek scannen. Of gebruik een interrupt.
Succes....
Rob

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op ee

Berichtdoor shooter » 02 Feb 2022, 20:27

Nog simpeler, en beter voor het spul is een optocoupler ertussen dus ipv een ledje gebruik je de led van de optocoupler en de transistor kun je dan bijvoorbeeld in een input High naar een ingang zetten dat is veilig en spanning is gescheiden.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Aug 2018, 13:20

Re: Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op ee

Berichtdoor JoostAB » 30 Mrt 2022, 12:48

Het is toch ook gewoon mogelijk die 1.8 V aan te bieden aan een analoge poort (A0 t/m A5 op Uno? Die zou een duidelijk verschil tussen 0 en 1,8 volt moeten kunnen laten zien. Theoretisch 0 en ((1,8/5)*1024) 368. Dus onder 200 is uit, boven 200 is aan.

Joost

(Sorry voor de late reactie :))

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Kan ik de spanning van een ledlampje ook als input op ee

Berichtdoor shooter » 02 Apr 2022, 11:27

jazeker kan dat prima. joost mooie oplossing en simpel.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten