Arduino internet snelheid7 segmets display

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 28 Jun 2014, 12:47

Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Justin2005 » 28 Jun 2014, 12:59

Hallo beste mensen,

Voor onze aankomende lanparty willen we graag iets speciaals hebben.
ik kwam via een ander forum dit tegen:

Afbeelding

de snelheid meten van het internet\netwerk vekeer op het moment.

Afbeelding

Zoals op de achterkant te zien wordt er een arduino gebruikt, vandaar mijn vraag op dit forum.

ik heb aan de poster van die foto gevraagd hoe hij dit allemaal had gebouwd, ik kreeg het volgende antwoord:

I'm not entirely sure how it was done but I got the idea that our router had python script that sent the arduino 2 values around 100 times a second, the internet speed in mbps and the value for the servo.
First arduino was used for network connectivity, controlling the servo and passing through the mbps value over 1-way serial to second arduino that controlled the mbps display.

You can see the meter in action for couple of seconds in this video:
https://www.youtube.com/watch?v=RmozDi8piRM&t=11s

het servo (wheelie motorrijder) maakt me niets uit, het gaat me slechts om het 7 segmenten display.

Als Router gebruiken wij zelf op de lanparty een PF-Sense machine, hierop zou een pythonscripje naar mijn idee niet zo gek moeilijk moeten zijn.

kan iemand mij op weg helpen om dit te bouwen, zowel software als de hardwarematige aansluiting : GPIO pinnen (mag ik dat zeggen ? )

Groetjes Justin

Advertisement

Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Jun 2014, 10:49

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Levi Z » 28 Jun 2014, 16:11

Als je vanaf die server (sorry, ken m niet) via usb/serieel de huidige snelheid uit kan sturen met dat scriptje dan ben je denk ik al een heel end.

Ik heb op de raspberry ook een python script welke data zoekt op t net en doorstuurt naar de arduino (maar hoe ik die gemaakt heb weet ik zo snel niet meer :) ) dus dat is mogelijk.

De arduino hoeft dan alleen maar de seriele data te lezen en in het display te zetten.. Dat valt wel mee.

Heb je al een arduino en display, bijv: http://floris.cc/shop/en/segment-leds/1 ... 5-red.html . En voor 4 displays heb je ook 7-segment drivers nodig..

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 28 Jun 2014, 12:47

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Justin2005 » 28 Jun 2014, 16:39

Hallo,

Bedankt voor je reactie, de server waar we het over hebben is een FreeBSD based router, het liefst stuur ik alle data via TCP/IP naar een arduino via een ethernet shield om zo dus geen USB/Serieel kabel te hoeven hebben. hierdoor kan ik het bord neer zetten waar ik wil mits er stroom en netwerk aanwezig is.

Ik heb momenteel nog geen arduino, ik zie dat ze in de video gebruik maken van een soort "mini"variant. wellicht dan een UNO dit ook kan ? het display (meerdere) heb ik al wel besteld.

http://www.leds-buy.nl/oude-menu/displa ... -2314.html

Groetjes

Berichten: 48
Geregistreerd: 10 Mei 2014, 06:25

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor lex » 28 Jun 2014, 17:00

Hoi leuk project.

Ik ben wel geïnteresseerd in die grote display met losse leds. Hoe maak je zoon grote display?

Heb je hier een link van. Ik wil er wel een bouwen.

Lex

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 28 Jun 2014, 12:47

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Justin2005 » 28 Jun 2014, 17:28

lex schreef:Hoi leuk project.

Ik ben wel geïnteresseerd in die grote display met losse leds. Hoe maak je zoon grote display?

Heb je hier een link van. Ik wil er wel een bouwen.

Lex


Het display met de losse leds koop je gewoon compleet voor die 29,- :)
een eventuele "versterker" aldus de webshop kost een 10tje, omdat het leddisplay 24 volt nodig heeft hoeft de arduino maar 5 volt in te sturen naar de versterker en die maakt er min/meer 24 volt van (wel een 24 volt input nodig op de verterker)

Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Jun 2014, 10:49

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Levi Z » 28 Jun 2014, 18:49

Als je nog nooit iets met arduino hebt gedaan en het event is over twee weken, dan zou ik de wat simpelere oplossing kiezen en een UNO r3 kopen.

Als je nog wat tijd hebt dan kan je bijvoorbeeld ook een Arduino Ethernet kiezen.

Ben je thuis met linux en netwerken, waarom dan geen Raspberry? Die heeft denk ik ook voldoende io's en je moet toch een decoder/driver gebruiken.

Berichten: 4068
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor shooter » 28 Jun 2014, 19:28

de versterker hoef je niet echt te kopen , een simpele ULN2003 kan dit ook prima.
of een schuifregister dan heb je maar 3 uitgangen nodig van je UNO.
anders heb je er toch gauw een stuk of 4x7 is 28 nodig.
Ik zou niet gaan multiplexen, want dat maakt het ingewikkeld en is met 24 volt toch een behoorlijk gedoe. verder gaat de lichtsterkte natuurlijk terug door het multiplexen.

serieel uitsturen kan met een 74595 kan maar 5 volt aan, je kunt er wel direct een uln2003 aanplakken en die kan met gemak 24 volt drainen.

heb je ook nog I2C uitgangen A4en A5 met een 8574 en weer die ULN2003 oid kun je het ook prima in elkaar zetten
en je hebt nog pinnen zat over voor de servo.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 10
Geregistreerd: 28 Jun 2014, 12:47

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Justin2005 » 28 Jun 2014, 19:51

Het event is niet over twee weken maar pas ergens tegen de kerst. Ik heb inderdaad nog nooit iets mer Arduino gedaan, echter heb ik wel een 3 tal Raspberry's in bezit.
ik heb toch gekozen voor een arduino omdat iemand dit al heeft gebouwd op een arduino, op deze manier wist ik iig. dat de hardware er voor geschikt is.

verder is mijn kennis van netwerken hoger dan van linux, ik doe het e.e.a wel met de raspberry, en mijn web,stream hosting servers. maar verstand durft ik zeker niet te zeggen.

betreft shooter: bedankt voor je antwoord ook, maar dat gaat toch wel boven mijn kennis. het enige wat ik denk te weten is dat de arduino ongeveer 5 volt uitgeeft en het display 24 nodig heeft, vandaar het antwoord op de "versterker"

Berichten: 20
Geregistreerd: 25 Jun 2014, 10:49

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor Levi Z » 28 Jun 2014, 20:55

Je kan dus wel de data via een netwerk naar je raapberry sturen en die, de data misschien te laten sturen naar de usb poort? Dan gebruik je dus je RPi als ethernetkaart en word je Arduino script gewoon een leuke beginners les.. :) en je bespaart 20 euro op een Arduino ethernet..


Dus de data, bijv. "5477" elke 30 seconden via netwerk naar de RPi.
Die stuurt hem serieel via USB naar de UNO.
En die stuurt het display aan.

Ps: ga je wel foto's maken en het script delen?

Berichten: 48
Geregistreerd: 10 Mei 2014, 06:25

Re: Arduino internet snelheid7 segmets display

Berichtdoor lex » 29 Jun 2014, 12:15

Heb je een link?

Justin2005 schreef:
lex schreef:Hoi leuk project.

Ik ben wel geïnteresseerd in die grote display met losse leds. Hoe maak je zoon grote display?

Heb je hier een link van. Ik wil er wel een bouwen.

Lex


Het display met de losse leds koop je gewoon compleet voor die 29,- :)
een eventuele "versterker" aldus de webshop kost een 10tje, omdat het leddisplay 24 volt nodig heeft hoeft de arduino maar 5 volt in te sturen naar de versterker en die maakt er min/meer 24 volt van (wel een 24 volt input nodig op de verterker)

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten