Hoe los ik denderen van een contact op?

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 Dec 2018, 14:39

Re: Hoe los ik denderen van een contact op?

Berichtdoor FTMZ » 12 Mei 2020, 22:51

Bedankt voor de verduidelijkende antwoorden, mensen.
Ik had de voorspanning zoals Shooter omschrijft reeds overboord gezet.
Een goede telegrafist zal degelijke en krachtige aanslagen maken en het is een of 1 of 0 situatie. De overgang zal kort en krachtig zijn, maar voor een processor net zo naar als een schakelaar.
Flauwe aanslagen resulteren in halfbakken karakters en dat zal ik ook niet kunnen afdekken, natuurlijk.

Van wat ik vluchtig van het programma begrijp, is dat het in zeer snelle loopjes checkt hoe lang een contact gesloten is en hoelang het weer open is. Is dat zeer kort (ms) achter elkaar, zal hij dat als een continue contact zien.
Ik heb zelf ook loopjes lopen die detecteren hoelang een contact gesloten is en of hij continue gesloten is om te determineren of de "gesloten-tijd" als een punt (kort) of een streep (lang) gezien moet worden.
Ik denk dat ik dat stukje debounce code daarin ga proppen.

Voor wat Pullup of pulldown weerstanden betreft, Ik ken ze en gebruik ze ook.
Ik moet bekennen dat ik op dit moment even niet weet of ik -up of -down gebruik, omdat het project even stil stond, na die debounce frustratie (en nog wat andere factoren die mijn tijd opslokten ;) )
Zijn er voorkeuren te noemen in de keuze van up of down? Of wellicht de weerstandswaarde, die relevant kan zijn voor dit project?
Ik kan het me niet voorstellen, maar then again, zolang ben ik nog niet bedreven in de Arduino.
Ik gebruik overigens een NANO.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hoe los ik denderen van een contact op?

Berichtdoor Koepel » 12 Mei 2020, 23:12

Stel dat je zo weinig mogelijk storing wilt en zo veilig mogelijk wilt werken, dan verbindt je één kant van de sleutel met GND (dus niet met 5V).
Als de ene kant GND is, dan is de andere vanzelf een pullup.

De waarde van de pullup weerstand bepaalt hoeveel stroom je door de sleutel wilt sturen en hoe hoogohmig je circuit wordt.
Een waarde van 10k is vrij hoogohmig en 20mA door je sleutel is prima. 5V / 20mA = 250 Ω.
Dus ergens tussen de 10k en 250 Ω, en mijn voorkeur heeft een lagere waarde. Dan zou ik 470 Ω nemen of iets anders tussen 220 Ω en 1k.

Misschien helpt contactspray :?:

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Hoe los ik denderen van een contact op?

Berichtdoor Gompy » 13 Mei 2020, 11:59

Als ex- PA0'er vraag ik me af wat voor seinsleutel je eigenlijk gebruikt, een "hobbybob-ding", een normale op en neer of een links/rechts ?
Denderen haal je er normaal gesproken uit met een (pull-up)weerstand en een condensatortje (R/C-tijd).
Dat zal nooit lukken met software omdat je aanslag niet gedevieerd is, de software weet niet hoelang jouw aanlag voor kort / lang is.
De software kan 2x kort makkelijk lezen als 1x lang, afhankelijk van de snelheid welke dan wel weer gedevieerd is/wordt in de software.
Eea is ook afhankelijk natuurlijk van een degelijke seinsleutel, dat moet geen spijker zijn welke op een stukje metaal slaat en terug veert met een ballpoint veertje.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Hoe los ik denderen van een contact op?

Berichtdoor shooter » 13 Mei 2020, 20:56

maak een kort programma waarmee je de dender kunt zien doe dat met een interrupt en schrijf de microseconden in een array. dan kun je vrij snel zien wat dender is en wat je maximale schakelsnelheid is, die isvoor elke schakelaar dus anders. De capaciteit is wel belangrijk, echteris hier zo klein dat het bijna niet meetelt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 30
Geregistreerd: 14 Dec 2018, 14:39

Re: Hoe los ik denderen van een contact op?

Berichtdoor FTMZ » 11 Jun 2020, 22:46

Hallo mensen,

De sleutels die ik gebruik zijn streight keys.
Dus geen paddles.
De sleutel zal door meerdere mensen gebruikt kunnen worden dus is de snelheid variabel (per gebruiker).
Omdat snelheid/tijd ook een factor is binnen Morse, wil ik met een potmeter de snelheid kunnen "regelen". Dat wil zeggen dat je daarmee je te verwachten snelheid kunt instellen.
Een traag persoon zal 2 punten aanslaan, wat door de Arduino als 2 strepen kan worden gezien. Omdat de aanslagtijd te langzaam is.
Omdat dat met een Potmeter ingesteld kan worden, wil ik die digitale waarde ook gebruiken voor de antidendersoftware.
Ik snap dat er geen andere delays in het programma mogen zitten, maar ik wil de delays alleen aanspreken binnen de aanslagen, wat maar een facet van het programma is.

Anyway,
Ik ga even kijken naar dat programma Debounce.

Wat ik nog niet begrijp is het nut van een optocoupler in deze...
Is dat om een abstracter verschil tussen 1 en 0 te zien?
Het is natuurlijk wel zo dat ik dan zelf een RC netwerkje kan bouwen om als (minimale) debounce te gebruiken.

Er valt wat mee te doen.

Tx guys,
FTMZ

Berichten: 7
Geregistreerd: 31 Okt 2020, 14:29
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe los ik denderen van een contact op?

Berichtdoor PA0VLK » 02 Nov 2020, 11:12

Zeker een koper kontakt kan oxidatie op zitten. Ik maakte mijn sleutel eers met een stukje vloeipapier eerst goed schoon, dat vermindert al slecht kontakt. Dan kan je een niet te grote condensator met lekweerstand paralel als dat nodig is over de contacten zetten. Natuurlijk is een software matige oplossing mooier als je met een processor bezig ben.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten