HighSpeed fotografie

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor pjh » 05 Jan 2013, 00:19

Volgens mij is RemkovdM een Photoduino in elkaar aan het knutselen en stelt hij alleen voor daarnaar te kijken om ideeën op te doen voor je eigen project. Tip, geen verwijt.
En omdat photoduino een opensource project is, kun je het inderdaad met trots 'steelen', hoewel dat wel een ongelukkig woord is.
Maar misschien zie ik het niet goed. Maar houd andere interpretaties open indien aangevallen gewaand. Cheers

Advertisement

Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Jan 2013, 09:13
Woonplaats: Den Briel

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor RemkovdM » 05 Jan 2013, 10:55

Begrijp mij niet verkeerd, stealing with pride bedoel ik in de vorm van leren van een de ander. Waarom heeft de een het zo op gelost, er zijn 1000 wegen naar Rome ? De openheid van de photoduino stimuleert het leren, begrijpen en ontwikkelen van anderen.
Nogmaals ik bedoelde de positieve kant hiervan. Laat zien dat je het werk van een ander begrijpt, er op verder kan borduren.

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor muffin » 05 Jan 2013, 11:34

ok, maar wees dan iets duidelijker als je dergelijke uitspraken doet.
Mijn excuses hierbij. Case closed.
Laatst gewijzigd door muffin op 05 Jan 2013, 21:10, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor Rudi » 05 Jan 2013, 11:59

Kwam m.i. niet over als kritiek op jouw project, Remko wou Photoduino onder de aandacht brengen.
In ieder geval dank aan beiden want als amateurfotograaf volg ik dit topic met belangstelling. Highspeed fotografie heeft me altijd al gefascineerd en Arduino maakt het iets makkelijker realiseerbaar.
Weeral een projectje bij op mijn to-do lijstje :)
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 3
Geregistreerd: 04 Jan 2013, 09:13
Woonplaats: Den Briel

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor RemkovdM » 05 Jan 2013, 12:36

Ik heb hiviz geprobeerd, echter er waren te veel variabelen die niet door de Hiviz beinvloed konden worden, oftewel veel variatie en weinig fotos die naar mijn zin waren ... Nu mijn peilen op de arduino gericht.

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor muffin » 05 Jan 2013, 21:29

Eigenlijk moet je het zo zien: Als je de foto wilt nemen eens dat de actie gestart is, ben je zeker al 50mS of de "shutterlag" te laat, zelfs al ben je snel genoeg om al dan niet electronisch af te drukken.
Of ... je maakt dat je snel genoeg bent door die 50mS in te winnen: airgun, fotocel, afstand tot doel...
Licht en elektriciteit gaan het snelst, zeg maar terzelvertijd, onmiddellijk ... dan wordt het donkere kamer werk.
Ofwel koop je een shutter die je voor je lens monteert en dan met je Arduino aanstuurt maar deze zijn ook wel prijzig: minstens 500$ en dan zit je nog met een shutterlag van 5 mS.
Afhankelijk dus van wat je wil fotograferen zal je moeten je installatie aanpassen en is er geen kant en klare oplossing voor.
Juist zoals je op 'automatic' nooit de foto van je leven zal maken.
Een goede kennis van de fotografie op zich is minstens vereist en eens aangevuld met wat Arduino wordt dit het summum!
Tijd ontbreekt me nu wat maar ik hoop jullie binnenkort de eerste resultaten eens te laten zien.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor pjh » 06 Jan 2013, 00:27

Via Hackaday.com een mooi project gezien: http://www.maxjusticz.com/light-painting-with-temperature/
Ook fotografie, ook in het donker, slow speed en schilderen met temperatuur.
Arduino's en camera's combineren prima.
Dik jaar geleden dit filmpje gemaakt. Meerdere sensoren op mijn canon. https://www.youtube.com/watch?v=WzqORRJvGjY beetje traag. sorry.

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor muffin » 06 Jan 2013, 22:31

He Paul,
Dit zijn inderdaad heel mooie projecten, Creatief blijven dus!

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor pjh » 07 Jan 2013, 01:31

Nog even over geluid sensor.

Toen ik met de timelaps-arduino als een van mijn eerste projectjes begon, wilde ik eigenlijk al een acoustische feedback-loop.
Dus dat de arduino ook hoort dat de foto gemaakt is. Zo zou ik eventuele omissies later kunnen interpoleren.

Maar helaas, totaal geen ervaring in de elektronica en een opAmp leek me maar moeilijkl.

Niet dat ik nu meer weet, maar ik ben in ieder geval minder bang om iets te proberen en ben handiger geworden de juiste informatie van het net te halen.

Mijn eerste electret microfoon was een kale. Deze ligt nog ergens in een kast. had geen idee hoe ik er geluid uit moest krijgen. Toen schafte ik me er een van Sparkfun aan met ingebouwde opAmp. Ik maakte deze tutorial (http://huinink.info/electret-microfoon/).

Omdat ik ook geluid als trigger voor de flitser wil, ben ik toch maar eens aan de slag gegaan met een losse microfoon. Ik vond deze tutorial: http://lowvoltage.wordpress.com/2011/05/21/lm358-mic-amp/ en bouwde het na. Had inmiddels alle spulletjes 'ergens los' liggen. Veel komt uit oude apparaten. Ik zet een verf brander op het soldeer en 'sla' de boel schoon. Maar goed.

Met
1 x LM358 (http://nl.rs-online.com/web/p/operational-amplifiers/0810194/)
1 x 10 uF condensator (http://nl.rs-online.com/web/p/aluminium-capacitors/2286622/)
1 x 0,1 uF condensator (http://nl.rs-online.com/web/p/ceramic-multilayer-capacitors/7215240/)
1 x 100 KOhm weerstand
3 x 10 KOhm weerstand
1 x 1 KOhm weerstand

Maakte ik dit na uit de tutorial:
Afbeelding

Hieronder een read-out van de microfoon wanneer ik er dichtbij inpraat. Je ziet alleen verticaal (?) clippen op analoog-read van 757. Dat volgt precies het circuit uit bovenstaande tutorial. Hij (zij?) schrijft:
This means that when VCC = 5V, the largest possible analog reading is in the 715 – 750 range.

Maar zoals je ook kunt zien, is het heel goed mogelijk te zien waar de stilte is. Ruis is maar +- 50 van de 1024.
Afbeelding
Hier eentje waarop ik rustig praat ("hallo allemaal"). In begin zie je korte piek van oppakken microfoon.
Afbeelding

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: HighSpeed fotografie

Berichtdoor muffin » 09 Jan 2013, 22:57

He Paul,
Dit is een gewone versterker dat je hier gebouwd hebt.
Die modules van Sparkfun, DFRobot, Keyes enz. hebben ook een potmeter waar je de versterking mee regelt, en ook een analoge (lees DC modulating) en een digitale (DC switching) output.
Het IC dat daarop zit bevat 2 opamps en is ook geschakeld als differentiator me dunkt.
Dit is eigenlijk reeds een universele "geluidsschakelaar" die niet eens zoveel kost: nog geen 4 euro (ja, verzendkosten inbegrepen!!!) bij de chinezen.

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten