tweede lokatie bibliotheken en geen communicatie na updates.

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: tweede lokatie bibliotheken en geen communicatie na upda

Berichtdoor Frans53! » 31 Okt 2023, 12:52

Bedankt sterretje voor je reactie.

Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaaad een race.
Nick Gammon, waar ik de bibliotheek RS485 van gebruik, waarschuwd ook hiervoor. Als alternatief kan ik de tijdlijn (eerder beschreven) gebruiken. Ik zal me er eenst over buigen, want ik heb ook datablokken van maximaal 250 bytes, die ook nog na controle, nóg eens verzonden kan worden. Dat zie ik toch regelmatig gebeuren. De oscilloscoop laat dan duidelijk veel langere data-overdracht zien.
Kijk maar eens naar https://www.gammon.com.au/forum/?id=11428, als je er zin in hebt.

Groetjes,
Frans.

Advertisement

Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: tweede lokatie bibliotheken en geen communicatie na upda

Berichtdoor Frans53! » 01 Nov 2023, 22:26

Beste sterretje (en anderen)

RS485 was bij mijn weten nooit bedoeld voor multi-master.


Bovengenoemde website van Nick Gammon beschrijft ook een manier van multi master; erg ingewikkeld. Bovendien heb ik datablokken van 10 to 255 bytes.
Voorlopig blijf ik de bezetlijn hanteren. Mocht dit straks in de praktijk echt niet (meer) werken, dan moet ik toch naar 1 master toe die telkens de stations afvraagt. En misschien doe ik dat op korte termijn toch al, als ik voor dat protocol een goede oplossing heb gevonden. Meestal als er een 'zaadje' in mijn hoofd is geplant, komt daar later nogal eens een goed idee uit borrelen....

Maar nu weer terug naar de data communicatie, die niet zou werken (schaam, schaam.... :? )
Er zijn twee hoofdoorzaken:
1. hardware
2. software

Hardware: De ic's MAX485 zijn de maximum ratings van het ic heel belangrijk om die aan te houden cq ze te onderzoeken. De VCC van het ic moet echt vaststaan, in dit geval op 5volt.
Op de printplaten heb ik de sporen van de 5volt voedig geshunt met draden rechtstreeks naar het ic. Ik verwacht hiermee dát probleem opgelost te hebben.

Software: Oorspronkelijk, al vanaf het begin, test ik de beschikbaarheid van ontvangende data met de losse available variant, en daarna lees ik de data in. Dat ging eigenlijk best wel goed (geen 100%.)
Maar met de bibliotheek van Nick Gammon heb ik altijd op dezelfde manier gekeken naar de beschikbaarheid van data.
Vanaf het begin liep dat niet lekker; steeds een echo, of zelfs de laatste tijd (waardoor???) continu lezen van dezefde data (ritme ongeveer 0,4sec voor 11 bytes). Puinhoopje dus.
Vandaag heb ik er wel de hele dag op zitten staren, maar kwam ik er niet uit.
Nu gebruikt Nick geen losse available in zijn voorbeelden (zie bovengenoemde website), maar is dit verwerkt in de leesfunctie, die de aantal bytes teruggeeft. Ik dacht, laat ik dat ook eens doen. En toen viel mijn mond open: alles werkte ineens perfect. Perfect en nog eens perfect.
Dit neemt heel veel zorgen weg:
De datalijn is nu echt heel rustig; geen onnodige data over de lijn.
Geen dubbele data dat opgeslagen wordt op SD. Anders moest ik daar op testen.

En zo ga ik straks weer lekker slapen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes,
Frans.

Berichten: 65
Geregistreerd: 09 Jun 2020, 22:11
Woonplaats: Roosendaal

Re: tweede lokatie bibliotheken en geen communicatie na upda

Berichtdoor Frans53! » 11 Dec 2023, 15:11

Beste forum

Het is al weer anderhalve maand geleden, en in die tussentijd is er weer heel veel niet goed gegaan, en evenzovele oplossingen bedacht.

Zoals ik al vertelde in de vorige post, moet ik gewoon het protocol aanhouden van Nick Gammon voor de communicatie. Die werkt gewoon goed.

Wat de hardware betreft, ik ben erachter gekomen dat slijtage aan de RJ45 stekerverbindingen de GROTE BOOSDOENER schijnt te zijn van alle ellende.
Over de RJ45 lopen verschillende signalen.
- De voedingsspanning van 12 volt (voorheen 24 volt)
- De bezetlijn, zie vorige post.
- De RS485 communicatie, waarvan de A en de B lijn.
De 12 volt heb ik nodig om alle afzonderlijke stations van 5volt te voorzien middels een DC/DC converter, en incidenteel 12 volt.
Deze heb ik eens op 24 volt gezet, om de stroom door de bedrading te halveren, zodat ik, meen ik, minder spanningsverliezen heb ten gevolge van de lange kabels. (in het grote stroomnet doet men niet anders, vandaar die hoogspanning)

Nu die slijtage.
De stekers zijn OKE, daar zie ik geen slijtage.
De sockets (het huisje waar de steker in wordt gestoken) is een ander verhaal. Natuurlijk probeert iedereen goedkoop aan spullen te komen, ik dus ook. Nu liggen de verhoudingen van de kosten ver uit elkaar van die van de gerenommeerde bedrijven en die van ome Ali, de kwalitiet kán er af en toe onder lijden, dat is een gok.
Wat neem ik waar aan de RJ45 sockets:
Ik zie dat de contacten niet schoon blijven. Ik zie wat rommel op de contacten zitten.
Na nadere inspectie, nadat ik de socket uit elkaar heb gehaald, zie ik slijtplekken op de contactvlakken. De contacten zijn gold-plated. Dat goudlaagje is verdwenen, en ik zie schilvertjes daarvan rondhangen tussen de contacten. Het is zo dun dat het net stof lijkt.

Ik heb daardoor 2 dingen die ik niet wil:
- Slecht contact
- Geringe kortsluiting
Slecht contact is zeker niet wenselijk. Zeker een ietwat zwevende GND geeft verkeerde spanningen op de elektronica van de stations.
Een kortsluiting is ook niet gewenst. Met name die 24volt moet niet in de buurt komen van de andere signalen van de RS485. Die 24 volt heb ik terug gebracht naar 12 volt, zodat die minder invloed heeft op de MAX485 ic, welke tot maximaal 12 volt accepteert op de A-B lijnen van de RS485.

Dit zijn dus 2 dingen die je echt niet wilt. Ik moet nu alle RJ45 sockets vervangen. Tot die tijd ligt het weerstation plat.
Ik ga ook de GND op alle niet gebruikte aansluitingen van de RJ45 zetten, om vooral die GND zeker te hebben. Dit voorkomt straks de zwevende GND op die stations.

Ik heb nu 40 nieuwe RJ45 sockets gekocht bij ome Ali, maar met het predicaat 'hoge kwaliteit'. Ik ben benieuwd.

Een ander punt is het GEBRUIK van de RS485. Normaal gesproken is dat een systeem dat slechts één master hanteert. Dat is bij mij niet voldoende; alle stations zendt op zijn minst zijn date per minuut aan het net, waarop andere stations hun bewerkingen kunnen opstarten (tonen data in getallen, grafieken, en opslag op SD).
Nu is me verteld in een vorige post, dat multi master niet zou kunnen. Ik hanteer al sinds de aanvang van het project een bezet-lijn principe. Als iemand wilt zenden, zet het eerst de bezet-lijn (die ook in de kabel zit) op 'aan', en na het zenden op 'uit'. Iemand mag pas zenden, als de bezetlijn 'uit' staat. En zo is de zendgelijktijdigheid bijna uitgesloten. En mocht het dan tóch niet goed gaan en 2 stations gelijktijdig zenden, dan heb ik alleen een verstoring van de data, en geen kapotte ic's.
De MAX485, het ic dat voor mij de RS485 hardwarematig verzorgt, heb ik aan meerdere tests onderworpen. Ik heb zitten kl… met de voedingsspanning, met open leggen van aansluitingen, met gelijktijdige verzendingen, je zou het niet zo gek kunnen bedenken. Ik krijg dat ic gewoon niet stuk. En in mijn project vliegen de oververhitte ic's me om de oren.
Ik heb zelfs een projectje gemaakt om de ic's snel te kunnen testen, want ik heb er denk ik al 100 stuks liggen in meer of mindere mate van dood.

Jullie horen nog van me.
Groetjes, Frans.

Vorige

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten