LCD karakter
18 berichten
• Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: LCD karakter
Hai,
Dit is wat ik heb gedaan ,zie onderaan en gezien dat backslash en aanhalingstekens niet op de lcd te zien zijn, daarom mijn vraag hoe los ik dit op
Wat ik denk , ik ben nog niet lang bezig met arduino en alles gaat langzaam (60jaar jong) is dat U program gedeelte gebruik maakt van het monitor scherm waar je eventueel het konijntje in tekend , heb ik dat juist ????
Bedankt nogmaals voor de steun
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(7,6,5,4,3,2);
void setup()
{
lcd.begin(20, 4);
lcd.setCursor(2,0);
lcd.print("( _/)"); // de \ moet er nog inkomen maar dan start het prog niet
lcd.setCursor(2,1);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(2,2);
lcd.print("( )( )"); // de " moeten tussen de haakjes komen maar dan start het prog niet
}
void loop()
{
}
mvg
Dit is wat ik heb gedaan ,zie onderaan en gezien dat backslash en aanhalingstekens niet op de lcd te zien zijn, daarom mijn vraag hoe los ik dit op
Wat ik denk , ik ben nog niet lang bezig met arduino en alles gaat langzaam (60jaar jong) is dat U program gedeelte gebruik maakt van het monitor scherm waar je eventueel het konijntje in tekend , heb ik dat juist ????
Bedankt nogmaals voor de steun
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd(7,6,5,4,3,2);
void setup()
{
lcd.begin(20, 4);
lcd.setCursor(2,0);
lcd.print("( _/)"); // de \ moet er nog inkomen maar dan start het prog niet
lcd.setCursor(2,1);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(2,2);
lcd.print("( )( )"); // de " moeten tussen de haakjes komen maar dan start het prog niet
}
void loop()
{
}
mvg
Advertisement
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: LCD karakter
Dat er nu nog niets is veranderd dat klopt wel
In het voorbeeld eerder zijn een tweetal Eigen karakters gecreëerd. Zie de functie createchar() in het voorbeeld. Dus in de setup maak je je eigen karakters en zet deze in het vrij te programmeren gedeelte van de LCD. In jouw voorbeeld hierboven doe je dat niet en zal je ook niets zien.
In het voorbeeld eerder zijn een tweetal Eigen karakters gecreëerd. Zie de functie createchar() in het voorbeeld. Dus in de setup maak je je eigen karakters en zet deze in het vrij te programmeren gedeelte van de LCD. In jouw voorbeeld hierboven doe je dat niet en zal je ook niets zien.
Re: LCD karakter
Hai,
Sorry van het misverstand van mijne twege , maar nu denk ik dat alles in orde is
Ik heb nu mijn konijntje met een rechter oor en met klauwen aan zijn poten
Bedankt voor jullie support en geduld
Hier is mijn code
Nu zijn we weer een stap verder met onze lcd animation film Hi
mvg
Sorry van het misverstand van mijne twege , maar nu denk ik dat alles in orde is
Ik heb nu mijn konijntje met een rechter oor en met klauwen aan zijn poten
Bedankt voor jullie support en geduld
Hier is mijn code
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);
byte clauws[8] = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00 }; // " char 1
byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00} ; // / char 2
void setup()
{
lcd.createChar(1, clauws); // "
lcd.createChar(2, bekslash); // \
lcd.begin(20, 4);
lcd.setCursor(2,1);
lcd.print("(");
lcd.write(2);
lcd.setCursor(4,1);
lcd.print("_/)");
lcd.setCursor(2,2);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(2,3);
lcd.print("(");
lcd.write(1);
lcd.setCursor(4,3);
lcd.print(")(");
lcd.write(1);
lcd.setCursor(7,3);
lcd.print(")");
}
void loop()
{
}
Nu zijn we weer een stap verder met onze lcd animation film Hi
mvg
Re: LCD karakter
Hai ,
Nog effe terug
(\ /)
(o.o)
(")(")
Zoals je ziet zijn de poten breeder dan het lijf , nu wil ik dit oplossen ( met de geleerde stof ) door een zelfgemaakte character te plaatsen inplaats van de beide )( door een zo win ik een spatie en komen de pootjes gelijk met het lijf
Maar , juist geraden ,het lukt mij weer niet , ik krijg een mislukte character tussen de twee " "
Hieronder de sketch ( maar ik krijg hem ook niet zoals de voorlaatste mooie in een kader )
hier misslukt soms veel op een dag , maar we blijven bezig
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);
byte clauws[8] = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00 }; // " char 1
byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00} ; // / char 2
byte foots[8] = {0x11, 0x0A, 0x04, 0x04, 0x04, 0x04, 0x0A, 0x11}; // )( char 3
void setup()
{
lcd.createChar(1, clauws); // "
lcd.createChar(2, bekslash); // \
lcd.createChar(3, foots); // )(
lcd.begin(20, 4);
lcd.clear();
lcd.setCursor(3,1);
lcd.print("(");
lcd.write(2);
lcd.setCursor(5,1);
lcd.print("_/)");
lcd.setCursor(3,2);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(3,3);
lcd.print("(");
lcd.write(1);
lcd.setCursor(5,3);
lcd.write(3); // het nieuw character
lcd.setCursor(6,3);
lcd.write(1);
lcd.setCursor(7,3);
lcd.print(")");
}
void loop()
{
}
mvg
Nog effe terug
(\ /)
(o.o)
(")(")
Zoals je ziet zijn de poten breeder dan het lijf , nu wil ik dit oplossen ( met de geleerde stof ) door een zelfgemaakte character te plaatsen inplaats van de beide )( door een zo win ik een spatie en komen de pootjes gelijk met het lijf
Maar , juist geraden ,het lukt mij weer niet , ik krijg een mislukte character tussen de twee " "
Hieronder de sketch ( maar ik krijg hem ook niet zoals de voorlaatste mooie in een kader )
hier misslukt soms veel op een dag , maar we blijven bezig
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);
byte clauws[8] = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00 }; // " char 1
byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00} ; // / char 2
byte foots[8] = {0x11, 0x0A, 0x04, 0x04, 0x04, 0x04, 0x0A, 0x11}; // )( char 3
void setup()
{
lcd.createChar(1, clauws); // "
lcd.createChar(2, bekslash); // \
lcd.createChar(3, foots); // )(
lcd.begin(20, 4);
lcd.clear();
lcd.setCursor(3,1);
lcd.print("(");
lcd.write(2);
lcd.setCursor(5,1);
lcd.print("_/)");
lcd.setCursor(3,2);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(3,3);
lcd.print("(");
lcd.write(1);
lcd.setCursor(5,3);
lcd.write(3); // het nieuw character
lcd.setCursor(6,3);
lcd.write(1);
lcd.setCursor(7,3);
lcd.print(")");
}
void loop()
{
}
mvg
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: LCD karakter
Als je de knop volledige reacite pagina indrukt, dan krijg je een knop CODE te zien. als je die indrukt dan zie je een tekst code en /code tussen vierkante haken. als je daartussen de jouw code zet krijg je hem ook zo mooi.
Re: LCD karakter
Ik vind dat je het prima hebt gedaan.
Ik heb je code uitgeprobeerd en hier werkt het prima!
Ik zie geen "rare" karakters, maar een prima tekening.
Het verbaast me dat je code bij jezelf niet goed werkt.
Je zou de code een beetje kunnen opruimen, maar dat is niet nodig voor de goede werking:
Ik heb je code uitgeprobeerd en hier werkt het prima!
Ik zie geen "rare" karakters, maar een prima tekening.
Het verbaast me dat je code bij jezelf niet goed werkt.
Je zou de code een beetje kunnen opruimen, maar dat is niet nodig voor de goede werking:
- Code: Alles selecteren
#include <LiquidCrystal.h>
LiquidCrystal lcd( 7, 6, 5, 4, 3, 2);
void setup()
{
knijn();
}
void loop()
{
}
void knijn(void) {
byte clauws[8] = {0x00, 0x0A, 0x0A, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00, 0x00}; // " char 1
byte bekslash[8] = {0x00, 0x10, 0x08, 0x04, 0x02, 0x01, 0x00, 0x00}; // / char 2
byte foots[8] = {0x11, 0x0A, 0x04, 0x04, 0x04, 0x04, 0x0A, 0x11}; // )( char 3
lcd.createChar(1, clauws); // "
lcd.createChar(2, bekslash); // \
lcd.createChar(3, foots); // )(
lcd.begin(20, 4);
lcd.clear();
lcd.setCursor(3, 1);
lcd.print("(");
lcd.write(2);
// lcd.setCursor(5, 1);
lcd.print("_/)");
lcd.setCursor(3, 2);
lcd.print("(o.o)");
lcd.setCursor(3, 3);
lcd.print("(");
lcd.write(1);
// lcd.setCursor(5, 3);
lcd.write(3); // het nieuw character
// lcd.setCursor(6, 3);
lcd.write(1);
// lcd.setCursor(7, 3);
lcd.print(")");
}
Re: LCD karakter
Hai ,
Nog effe iedereen bedanken die mij vooruit geholpen hebben , nu kunnen we weer wat verder Dank U
mvg
Nog effe iedereen bedanken die mij vooruit geholpen hebben , nu kunnen we weer wat verder Dank U
mvg
Re: LCD karakter
Sembot schreef:Hai ,
Nog effe iedereen bedanken die mij vooruit geholpen hebben , nu kunnen we weer wat verder Dank U
mvg
Laat nog even weten als je het bij jou ook werkend hebt!
(en wat de fout dan geweest is)
18 berichten
• Pagina 2 van 2 • 1, 2
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten