relais probleempje

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Sep 2020, 16:26

relais probleempje

Berichtdoor Kristof841 » 22 Sep 2020, 16:52

hoi
Ik heb een probleem met een schakeling die ik gemaakt heb, en hoop dat jullie me kunnen helpen, ik vermoed dat het een klein probleempje is.

Mijn schakeling bestaat uit een arduino Uno en een relais bordje, gekocht op banggood.https://www.banggood.com/3Pcs-5V-1-Channel-Level-Trigger-Optocoupler-Relay-Module-p-1051326.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN
De arduino is een timer die de relais aan/uit schakelt voor x tijd, en dit in loop, dmv van 3 drukknopjes kan je het programma kiezen waarbij de aan/uit tijd verschilt.
Tot hier werkt mijn schakeling perfect, ik hoor effectief het relais schakelen/klikken.

Mijn probleem begint wanneer ik het relais belast met een elektrische klep. https://www.banggood.com/12-34-1-Inch-12V-Electric-Solenoid-Valve-Pneumatic-Valve-for-Water-Air-Gas-Brass-Valve-Air-Valves-p-1474540.html?rmmds=search&ID=6141646&cur_warehouse=CN
Wanneer ik de drukknop bedien schakelt het relais nog in, daarna nog 1x uit en dan stopt het.
Het lijkt alsof de arduino het relais niet meer kan bedienen.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?


Greetz
Kristof

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: relais probleempje

Berichtdoor Koepel » 22 Sep 2020, 18:54

Anders gezegd: Bij de eerste keer uitschakelen van de klep werkt het niet meer.
Waarschijnlijk helpt een flyover diode.

Het uitschakelen van een spoel levert een spanningspiek op die door heel de schakeling kan denderen.
Het kan gedempt worden met een "snubber" circuit (weerstand en condensator in serie over de punten waar de piek zou kunnen ontstaan).
Meestal wordt die piek afgevlakt met een "flyover" diode (een gewone 1N4007 over de spoel (de klep) in sperrichting).

Hoeveel stroom vraagt die klep ? Kan de 12V dat leveren ? In hoeverre is de 12V voeding verbonden met de Arduino ? Kun je een schema tekenen ?

Grounding, en stromen door de ground is een vak apart. Als je daar iets verkeerd in doet, dan dendert de spanningspiek zo door je Arduino boardje heen. Dan bedoel ik niet om alle GND's met elkaar te verbinden, maar hoe je ze met elkaar hebt verbonden. Kun je een foto laten zien ?

Ben je misschien vergeten om berichten naar de seriële monitor te sturen ?

Kun je de sketch laten zien ? Het is raar om over een probleem te praten zonder te weten wat de sketch doet. Met de "Code" knop op dit forum krijg je code-tags. Als je jouw sketch daar binnen zet, dan wordt het netjes afgebeeld.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: relais probleempje

Berichtdoor shooter » 22 Sep 2020, 19:38

Voor de klep heb je dus 12 Volt nodig en vrij veel stroom (kan wel 0.5 Ampere zijn. ) en zoals koepel schrijft is een diode erbij wel belangrijk want anders kan er zomaar 100 Volt op de contacten staan.
Het relais heeft ook een voeding nodig die ook niet uit de arduino te halen is dus 2 voedingen zijn nodig hier.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Sep 2020, 16:26

Re: relais probleempje

Berichtdoor Kristof841 » 22 Sep 2020, 22:03

De code kan ik morgen wel ff plaatsen, maar wilde toch ff snel reageren.

Het programma werkt perfect met de relais maar zonder belasting, echt al oneindig getest, pas als de belasting wordt toegevoegd begint het probleem.

De arduino wordt gevoed door een adapter in het stopcontact, voor de klep gebruik ik op dit moment nog men labvoeding op de secundaire kant vd relais, dus 2 voedingen idd.
De klep gebruikt 4.5A.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: relais probleempje

Berichtdoor shooter » 23 Sep 2020, 18:58

en de voeding van het relais dan?
hoe is het aangesloten?
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten