Wel of geen weerstand nodig?

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor PeterC » 05 Jul 2020, 12:37

Geachte lezers,

Ik heb een schakeling gemaakt met een drukknop en 2 reedschakelaars. Allen staan op een aparte pin van de Arduino. De drukknop op 2 en de reedschakelaars op 4 en 5. Doordat deze naar ground schakelen leek het mij beste om hier een 10K weerstand tussen te zetten. Nu is het zo dat de drukknop wel werkt maar de reed schakelaars niet, deze werken wel als ik zonder de weerstand schakel. Denk ik nu verkeerd of kan een reed schakelaar zonder die weerstand?

PeterC

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor Koepel » 05 Jul 2020, 13:02

Hoe bedoel je tussen te zetten ?

Heb je pullup weerstanden ? Bijvoorbeeld 4k7 zoals in de tekening.

Je kunt met de hand een tekening maken en daar een foto van maken. Je kunt ook online een schema tekenen:
https://www.circuitlab.com/editor/.
https://easyeda.com/editor
Zijn er lange draden of is er een kans dat elektronische pulsen op de draden komen te staan, dan kun je voor de veiligheid een extra weerstand toevoegen tussen de schakelaar en de Arduino pin.
Bijlagen
circuitlab.png
circuitlab.png (37.37 KiB) 6706 keer bekeken

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor PeterC » 05 Jul 2020, 21:58

Hoi Koepel,

Bedankt voor je reactie, ik heb de pinnen als pull_up opgegeven dus ben ik ervan uit gegaan dat deze dan 5 V zijn. Omdat ik het idee heb dat het beter is om de pinnen niet rechtstreeks aan ground te leggen had ik de weerstanden er tussen gezet.
Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel?

PeterC
Bijlagen
Reed + drukknop.png
Reed en drukknop
Reed + drukknop.png (8.65 KiB) 6685 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor Koepel » 05 Jul 2020, 22:27

De INPUT_PULLUP is een zwakke pullup. Daar kun je beter een extra externe weerstand aan toe voegen, zoals in mijn tekening.
Je hebt met de 10k naar GND ook nog een LOW die geen echte LOW is. Dus je HIGH is zwak en je LOW klopt niet.

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor PeterC » 06 Jul 2020, 11:21

Bedankt voor je reactie, ik zal de PULL_UP aan gaan passen zoals jij voorstelt. Kun/wil je mij dan ook de oplossing geven om de LOW ook goed te maken.

PeterC

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor Koepel » 06 Jul 2020, 15:34

Wat dacht je van die tekening die ik voor je heb gemaakt ?

Dus de schakelaars en de reedcontacten met één kant aan de GND.
Een externe pullup weerstand om de interne pullup weerstand te helpen is beter. Bijvoorbeeld 4k7 of 10k. Voor een testopstelling hoeft het niet.

Als de reedschakelaar aan de andere kant van het huis is, met een hele lange kabel die ook nog langs 230V kabels loopt, dan kan die lange kabel storing oppakken. Dan is er nog iets anders nodig om de Arduino te beschermen.

Een multimeter die spanning meet durf je toch ook met GND te verbinden ? Een multimeter is vaak 10MΩ ingangsweerstand. Een digital pin van de Arduino als ingang heeft een ingangsimpedantie die in de honderden GigaOhm ligt en een ingang mag je aan GND en aan de 5V leggen. No worries :mrgreen:

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2020, 22:48

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor PeterC » 06 Jul 2020, 21:32

Hallo Koepel,

Bedankt voor je reactie. Ik moet nu bekennen dat ik iets totaal over het hoofd gezien heb. In de draad van de Arduino is een kleine schakeling opgenomen om de servo rustig te houden als er inschakelpulsen in de omgeving zijn. Omdat deze alleen in de draad van beide reed schakelaars zitten begrijp ik nu ook dat de reed schakelaars niet werkten met de 10K weerstand. Ik heb de schakeling bijgevoegd.
Mede dank zij jouw tekening kreeg ik een helder moment en zal ik ook voor drukknop deze schakeling opnemen in de bedrading.
De draden vanaf de Arduino naar de reed schakelaars zijn ongeveer 1,5 meter lang.
Maar ik ben ook weer wat wijzer geworden dank zij jouw duidelijke uitleg.

PeterC
Bijlagen
Rustschakeling.png
Rustschakeling
Rustschakeling.png (6.43 KiB) 6629 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Wel of geen weerstand nodig?

Berichtdoor Koepel » 07 Jul 2020, 21:35

Dat ziet er goed uit.
Het haalt wat storing weg en zorgt voor wat meer veiligheid.
Ik zou het zelf iets anders doen, door de pullup weerstand met de schakelaar te verbinden, en daar achter een RC filter. Maar het is zo prima.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten