filmen seven segment display

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: filmen seven segment display

Berichtdoor pjh » 10 Mrt 2014, 23:56

maar ach we zijn lekker bezig.

Fijn hè. Dit gepruts. Probeer mee te varen met interessante onderwerpen. Zoals deze. Verzamel oude displays en vroeg me af wat de snelste counter is met 7 segment displays en een arduino.

Achterliggende gedachte is dat velen moeite hebben, tijd en fenomenen die buiten de menselijke maat vallen. Wat is 16MHz, 2GHz, het aantal rondjes van een wiel, de schaal van Persistance Of Vision, de traagheid van onze waarneming en hoe snel is een elektron.

Voor ik compleet of topic ga, wil ik eerst mijn intentie delen 4 (of meer) van die HP-BCD's met schuifregisters in één klap te latchen. En dat zo snel mogelijk. Dan weet je zeker dat alle displays tegelijk samen een zinvol nummer voren.

Dan wil ik elk display een eigen HC595 geven, ookal zijn er maar 4 lijnen per display voor de BCD nodig. De enable pinnen van die HP5082's zet ik allen aan, zodat de input uit de schuifregisters ook direct wordt getoond. En dan geen milliseconden displayen, maar tellen, tellen. Zo snel mogelijk. Begreep van andere info dat directe poortmanipulatie een frequentie van maximaal (precies) 4 Mhz oplevert.

Dan heb ik dus 4 separate datalijnen en een clock en latch van de schuifregisters naar de Arduino. Dat maakt 6 pinnen en zou ik na 4 cycli 4 displays kunnen "latchen" en theoretisch 4Mhz / (4+1) = 800KHz kunnen "counten". Dat zijn dan 800.000 / 10.000 = 80 x een vol schermpje per seconde.
Met een camera op 90 beeldjes per seconde verwacht ik volledig dicht gesmeerde getallen te krijgen.

We zullen zien... Keep on playing.... ;)

Advertisement

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten