Pulser per uur teller weergeven op display

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 10
Geregistreerd: 07 Feb 2014, 23:20
Woonplaats: Langeraar

Pulser per uur teller weergeven op display

Berichtdoor Thieu-s » 08 Feb 2014, 00:10

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw met Arduino.
Ik vind dit een uiterst interessant apparaat en ga me hier zéker in verdiepen en de taal leren!
Naar wat ik heb gelezen over de mogelijkheden weet ik zeker dat ik dit apparaat in heel veel van mijn machines ga integreren.
Het eerste wat ik ermee wil gaan doen is Pulsen per uur tellen en dit weergeven op een display.
Ik ga er vanuit dat dit mogelijk is maar wil dit even bevestigd hebben voor ik er 70 aanschaf... (de "snelheidsmeter" moet op zo'n 70 machines komen...)
Wat hij precies moet doen:

Hij moet Pulsen gaan tellen, na een aantal pulsen de berekening maken hoeveel dit er in een uur zouden zijn en dit weergeven op een display.
De pulsen komen van een initiator die een 24vdc puls van ongeveer 2 tiende sec geeft (dit kan natuurlijk een potentiaal vrij worden dmv een relais ertussen). Het aantal pulsen is erg laag: minimaal 500 en maximaal 6000 per UUR. (minimaal elke 7 sec 1 puls tot maximaal een halve sec per puls ongeveer)
Voorbeeld 1: Als er 5 seconden tussen de pulsen zit moet hij op het display "720" weergeven.
Voorbeeld 2: Als er 0,7 seconden tussen de pulsen zit moet hij op het display "5142" weergeven.
De "refresh rate" zal nooit sneller zijn dan de pulsen die binnen komen maar zolang de display de "oude" berekening blijft weergeven tot hij ververst wordt (dus maximaal zo'n 7 seconden) is dit geen probleem...

Is dit mogelijk met de Arduino Uno (of een andere versie)?

Ik heb er al één besteld met een 16x2 LCD...
Ik kan dit ook doen met een Siemens LOGO! met TD display mocht het niet lukken met de Arduino, maar dit is een erg duur alternatief, gezien de aantallen die ik wil gaan gebruiken...

Alvast dank!