Arduino; aansturen van ledstrip met bewegings sensor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 1
Geregistreerd: 23 Jan 2014, 12:26

Arduino; aansturen van ledstrip met bewegings sensor

Berichtdoor elinentius » 23 Jan 2014, 12:36

Hoi Allemaal,

Ik ben een student aan de AHK en wil een kunstwerk maken die reageerd op de aanwezigheid van de bezoeker.
Mijn thema is natuur en gebruik de kleine wondertjes zoals Mimosa plantjes en vuurvliegjes als inspiratie bron.
Nu wil ik een soort van wand kunstwerk maken van glas, met daar achter wit led wat aan gaat , verspringt e.d en gaat dimmen wanneer er beweging word
geregistreerd.
Ik heb een arduino en heb alle kleine proefjes al wel onder de knie maar heb nu heb ik een ulrtasonic afstand sensor op aanraden van een docent besteld,
dan heb ik natuurlijk een ledstrip nodig maar hoe ik dit moet laten werken is voor mij nog abracadabra :D Ook wat ik hier nog meer bij moet aanschaffen :roll:
Is er iemand die misschien zoiets soortgelijks heeft gemaakt?? of hier van een tutorial heeft gezien?

Hoop dat iemand mij hier mee kan helpen!

Groet Eline

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino; aansturen van ledstrip met bewegings sensor

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jan 2014, 13:05

Voor de ultrasonic sensor zijn genoeg voorbeelden te vinden dus dat zal wel lukken.
Voor de Led Strips is het belangrijk hoeveel Watt je gaat uitsturen. Meestal is dat op de ledstrip opgegeven hoeveel hij trekt. Als alleen de amperes en spanning zijn gegeven is de formule eenvoudig P = U X I waarbij P = vermogen, U = spanning (meestal 12V) en I = de stroom (uitgedrukt in ampères.

Voor de Led strips gebruikt men PWM (Pulse width modulation). OP je Arduino zijn dat de ~ tekens bij de pinnen. Wat je doet is een waarde tussen de 0 en 255 sturen naar zo'n digitale pin. Hoe hoger de waarde hoe intenser het licht uit de LED.
Voor de driver zijn er zat voorbeelden (google maar eens op LED Driver).

Als je nog vragen hebt dan horen we het wel.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten