Help nodig voor een project met een HC-SR04 ultrasone sensor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Help nodig voor een project met een HC-SR04 ultrasone sensor

Berichtdoor MWW1977 » 17 Jan 2014, 17:04

Hoi allemaal

Ik ben nieuw op het gebied van Arduino, maar wil graag een klein project maken.
Het gaat hier om een opklapbaar landingsgestel voor een DJI Phantom drone.
Daar er op de controller/zender geen kanalen meer vrij zijn zou ik er een autonome actie van willen maken middels de HC-SR04 Ultrasone sensor
Daar ik bang ben dat de Arduino One R3 te zwaar gaat worden voor de drone (het geheel moet immers zo licht mogelijk worden) dacht ik aan de Adafruit Trinket 3.3V Logic mini microcontroller. Maar kan ik de sensor wel koppelen aan deze microcontroller en gebruiken voor mijn beoogde project?
Ok...misschien heb ik de 5V microcontroler versie nodig, maar dat is qua gewicht hetzelfde en maakt dus niet veel ui.
Het belangrijkste wat ik nu graag wil weten is of mijn project werken zal of dat ik naar een andere oplossing moet zoeken.

Wat houd mijn project in:
Wanneer mijn drone opstijgt moet het landingsgestel na 1 meter boven de grond automatisch omhoog klappen. Vise versa dient het weer neer te klappen wanneer de ultrasone sensor op 1 meter hoogte de grond weer detecteert zodat ik veilig kan landen.
Als accu zou ik graag een Li-Po willen gebruiken daar de AA batterijen te zwaar zijn, maar weet niet waar ik een 5V Li-Po kan kopen.
Ik ben ook geen elektrotechnicus dus heb geen idee of ik een 7,7V (2S Li-Po) kan gebruiken voor een 5V circuitboard. Of brand ik daar het board mee door?
Het landingsgestel zelf is van carbon fiber en is kant en klaar ergens te koop.
Over de motoren/servo's waar ik het gestel mee wil ophalen of laten zakken ben ik nog niet uit, maar ik moet eerst weten of het project kan slagen.....zoniet heeft het zoeken naar motoren/servo's ook geen zin. :mrgreen:

Hopelijk kunnen jullie hier mij helpen.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt,
Mike

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Help nodig voor een project met een HC-SR04 ultrasone se

Berichtdoor nicoverduin » 17 Jan 2014, 18:47

Het maakt voor het gewicht niets uit of je nu met 3.3V of 5V werkt. En daar je nog niet uit de motor ben kun je beter de 5V versie nemen. Ik ken de library niet voor de HC-05. Het zou kunnen dat daar eea voor aangepast moet worden voor de ATTINY85. Je zal sowieso de Tiny libraries moeten downloaden voor het compileren ed maar dat geven ze op de site al aan.
De voeding is geen probleem met die trinket en gezien het stroomverbruik zal dat ook wel meevallen voor de warmte ontwikkeling.
De meeste servo's kunnen werken op 5V, maar op 7.7V zal je ook niet zo'n probleem hebben. Zeker gezien de korte duur van de in/uit laten van het landing gestel.
Je hebt 8K geheugen in de Tiny85. Gezien het soort programma's dat ik ontwikkel voor de Tiny moet je zeker genoeg hebben (of iets an je programmeer vardigheden doen :))
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 24
Geregistreerd: 17 Jan 2014, 16:45

Re: Help nodig voor een project met een HC-SR04 ultrasone se

Berichtdoor MWW1977 » 18 Jan 2014, 00:05

Hoi Nico,

bedankt voor je hulp. Wanneer ik jou verhaal zo lees zeg je eigenlijk dat die 2 componenten samen gebruikt kunnen worden? Dat is nl. mijn eerste stap. Daarna ga ik wel uitzoeken hoe en wat ik moet programmeren, want dat heb ik voor het laatst gedaan op de LTS .... en dat is ongeveer 22 jaar geleden :mrgreen: .

Heb inmiddels ook de motoren gevonden die ik graag zou willen gebruiken:
http://www.hobbyking.com/mobile/viewpro ... duct=23483
Ik ga ook voor de 5V unit. De motoren werken nl. op 4.5V-7.4V. ;)

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten