temperatuur regeling doet raar door relais.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 13
Geregistreerd: 26 Dec 2013, 12:14

Re: temperatuur regeling doet raar door relais.

Berichtdoor danny » 06 Jan 2014, 15:21

ok van dat led en relais heb je gelijk maar als ik met bevoorbeeld uitgang 12werk schakelt mijn relais niet

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: temperatuur regeling doet raar door relais.

Berichtdoor shooter » 07 Jan 2014, 22:08

dan graag een schematje en je programma en welk type arduino natuurlijk.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 26 Dec 2013, 12:14

Re: temperatuur regeling doet raar door relais.

Berichtdoor danny » 08 Jan 2014, 00:29

ja euhm schema volgt maar ik ben nog eens aan het rondvragen geweest en iemand zei me dat het aan de uitgang van mijn laptop ligt (usb aangesloten maar dat deze niet genoeg spanning of stroom geeft) zou dit kunnen?
ik heb zowiezo een voeding besteld omdat het arduino zonder een laptop in de buurt zal moeten werken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: temperatuur regeling doet raar door relais.

Berichtdoor nicoverduin » 08 Jan 2014, 00:45

Ben ik wel benieuwd wat voor voeding je besteld hebt. 12V?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl


Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: temperatuur regeling doet raar door relais.

Berichtdoor nicoverduin » 08 Jan 2014, 01:01

Die link is voor 9V? En dat is al een stuk beter:
Op de Arduino zit een simpele spanningsregelaar die de 9 (of 12V) omzet naar 5V. Het verschil wordt omgezet in warmte. Dit is afhankelijk van de stroom. Het vermogen dat je afneemt van de voeding wordt uitgedrukt in watts en kan berekend worden door de formule : P = U x I = Spanning(Volts) x stroom (Ampère). Dus als je iets van 500mA afneemt, dan trekt de Arduino 2.5W. Echter je komt aan met 9V (of 12) dan wordt er ook nog eens 9-5 = 4V x 0.5 = een extra 2W omgezet in warmte. Is het 12V, dan wordt het 3.5W. In dat geval wordt er meer vermogen omgezet in warmte (en dit is al teveel voor de regelaar) dan er gebruikt wordt. De Arduino gaat vrij heet worden (tot ie stuk is). Het is duidelijk een minder sterk punt van het ontwerp. Als ze een buck regelaar (schakelende voeding) hadden gebruikt, dan was er niets aan de hand geweest en had je rustig de 12V eraan kunnen hangen zonder problemen. Het verlies aan warmte is meestal (tegenwoordig) iets van 10%. En dat ga je niet eens merken.

Het zou kunnen dat de USB het niet trekt. Maar zoals Shooter al aangaf is het ook belangrijk om te zien hoe je nu alles hebt aangesloten. Nu is het een beetje gissen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: temperatuur regeling doet raar door relais.

Berichtdoor shooter » 09 Jan 2014, 10:35

12 volt is teveel, beter is 9 volt of zelfs nog iets lager zoals 7 volt, dan wordt de regelaar op de print niet te warm.
je kunt het relais natuurlijk wel op die 12 volt zetten en vooral niet via de regelaar want die hoeft helemaal niet netjes te zijn, mag zelfs een gelijkgerichte wisselspanning zijn.
paul deelen
shooter@home.nl

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Majestic-12 [Bot] en 7 gasten