aquarium LED verlichting

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: aquarium LED verlichting

Berichtdoor nicoverduin » 10 Dec 2013, 21:18

velpon? of gewoon een eenvoudige plastic seconden lijm. Zo heet worden die leds toch niet mag ik hopen... anders smelt de plastic
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: aquarium LED verlichting

Berichtdoor shooter » 15 Dec 2013, 17:04

ja is gewoon lijm, probeer eerst maar eens gewone blanke kit.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 17
Geregistreerd: 21 Nov 2013, 18:35

Re: aquarium LED verlichting

Berichtdoor ernst » 23 Dec 2013, 18:49

Jeej! Mijn bestelling uit Amerika is binnen!
Ok, ik moest bovenop de verzendkosten ook nog eens 38 euro importheffing betalen, maar dat mag de pret niet drukken.

Na een middagje lenzen plakken en stekkertjes en kroonsteentjes verbinden is alles aangesloten. En....... het werkt!
Ik kan de 3 lichtkanalen mooi onafhankelijk van elkaar laten opkomen en dimmen. De lichtkleuren zijn prachtig en het licht is zo sterk dat ik na het testen nog de rest van de avond zwarte vlekken voor mijn ogen had. Ik zal de lichten niet op 100% lichtsterkte boven mijn aquarium laten branden want dan verbleken mijn koralen en worden mijn visjes blind.
Nu nog wachten tot de heatsink binnen is, en ik kan de lampjes monteren en boven het water hangen.

Het was allemaal vrij makkelijk in elkaar te zetten voor een noob als ik, alleen er was één ding dat ik toch even lastig vond. Namelijk de tweede driver in de serie, de Mean Well LDD 700 HW, de dimmer als het ware.
Zoals ik namelijk al eerder zei hebben alle drie de kanalen een AC/DC driver, vervolgens een DC/DC dimmable driver (die is aangesloten op de arduino) en daarna de lampjes in serie. Die DC/DC driver bleek dus i.p.v. de 6 pinnetjes die ik had verwacht er maar 5 te hebben. Getuige deze datasheet: http://www.meanwell.com/search/LDD-H/LDD-H-spec.pdf
Hij heeft dus een + en een - ingang, een + en een - uitgang en slecht één PWM pin. Maar mijn eerste ingeving om de GND pin van de arduino te verbinden met de - van de driver ingang, en de PWM pin van de arduino met de PWM input van de driver bleek de juiste.

Ik heb dus helemaal geen 2N2222 transistor met een 1k weerstand nodig. Je kunt het ding gewoon direct aansluiten op de arduino. Ik vraag me alleen af of ik niet beter voor de zekerheid een weerstandje kan plaatsen tussen de - van de driver en de GND van de arduino. Volgens de datasheet hoeft het PWM signaal maar tussen de 2,5 en de 6 volt te zijn.
Dus, zal ik er een weerstandje tussen zetten of is dit onzin?
Arduino NOOB

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: aquarium LED verlichting

Berichtdoor nicoverduin » 24 Dec 2013, 00:25

kan nooit geen kwaad om er gewoon een 1K weerstandje ertussen te gooien. Als ie sluiting maakt dan blijft de arduino heel. Niet dat dat nu echt tegenwoordig de kosten zijn..... 8-9 euri :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten