luchtvochtigheid regeling

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Nov 2013, 12:10

luchtvochtigheid regeling

Berichtdoor jaspertuil » 28 Nov 2013, 12:40

Hallo,

Allereerst een korte intro. Ik heb een werktuigbouw achtergrond, en heb weinig verstand van elektro.
Middels dit project wens ik hier "spelenderwijs" meer kennis in te verkrijgen.

Wat wil ik graag doen:

Ik wil een aansturing genereren die dmv van een vergelijking van 4 variabelen, iets aanstuurt.
De 4 variabele zijn, 1temp en 1 hygro sensor buiten, en 1temp en 1 hygro sensor binnen.
Kort gezegt wil ik wanneer de voorwaarden juist zijn, bv dat het buiten "droger" is als binnen, dat een raam wordt open gestuurd of een lucht ventilator wordt gestart.

Het stukje "programmeren" zou ik graag in labview willen doen. Hier heb ik namelijk een beetje ervaring in.

Wat ik nu allereerst graag zou wilen weten, is welke arduino componenten zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken. (Microcontroler ed.)

Ik hoop dat ik middels dit forum wat meer wegwijs met het hele arduino cq. Elektro gebeuren.

Vr.groet.
Jasper

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: luchtvochtigheid regeling

Berichtdoor nicoverduin » 28 Nov 2013, 12:58

Voor de Arduino heb je volgens mij ruim voldoende aan de gewone UNO.
Voor de sensoren Temp. heb je meerdere mogelijkheden. De kunst gaat erin zitten hoe hou je hem droog en heel (oxidatie/water/vorst/etc)
Voor de aansturing van het raam is het afhankelijk van hoeveel kracht je nodig hebt. Dat wordt nogal vaak onderschat
Een lucht ventilator kun je gewoon met een relais aansturen tenzij je iets speciaals wilt
Voor de labview moet je bij een ander zijn. Ik vraag me trouwens ook af wat de toegevoegde waarde is in deze.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Nov 2013, 12:10

Re: luchtvochtigheid regeling

Berichtdoor jaspertuil » 28 Nov 2013, 13:33

nicoverduin schreef:Voor de Arduino heb je volgens mij ruim voldoende aan de gewone UNO.
Voor de sensoren Temp. heb je meerdere mogelijkheden. De kunst gaat erin zitten hoe hou je hem droog en heel (oxidatie/water/vorst/etc)
Voor de aansturing van het raam is het afhankelijk van hoeveel kracht je nodig hebt. Dat wordt nogal vaak onderschat
Een lucht ventilator kun je gewoon met een relais aansturen tenzij je iets speciaals wilt
Voor de labview moet je bij een ander zijn. Ik vraag me trouwens ook af wat de toegevoegde waarde is in deze.


Raambesturing zou ik willen doen door een bestaand systeem aan te passen. (Axa rv2900).
Deze wil ik dan indd via relais aansturen evenals de vent.

Toegevoegde waarde van labview is in mijn geval dat ik hier enigszins bekend mee ben. En daar ik heb begrepen dat arduino in c programmeertaal geprogrammeerd kan worden...waar ik geen kaas van heb gegeten. ..leek labview mij handiger.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten