Is dit te bouwen met een ardunio board

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 01 Nov 2013, 11:15

Ik denk dat je eerst moet begrijpen waarom je een opamp ertussen wil zetten. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pt100
De PT 100 is gewoon een temperatuur gevoelige weerstand. Als de draden kort zijn valt alles wel mee. Als je echter op een grotere afstand ga werken, dan wordt de nauwkeurigheid minder omdat het draad ook een weerstand heeft die ook nog eens temperatuur gevoelig is. Ook genereren hoge impedanties over lange afstanden ruis die je metingen verstoren.
Omdat allemaal te compenseren heb je eigenlijk een Unity Gain schakeling nodig. Een opamp kan dat doen bijvoorbeeld. Die leest de PT100 met zijn hoge impedantie en zet hetzelfde signaal(bijna even groot) om in een lage impedantie.
Het alternatief wat hij voorstelde om een 555 te gebruiken is om de spanning bij de sensor om te zetten in een frequentie. Dan heb je minder verlies over de bedrading en vrijwel geen storing. Je meet de frequentie en zet deze weer terug om in een spanning.
Maar in jouw geval zou ik eerst proberen om de schakeling lokaal (dus gewoon alles bij elkaar) aan de praat te krijgen voordat ik een heleboel ga investeren in materialen zonder dat je weet waar je het over hebt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 17 Nov 2013, 00:30

Intussen komen de eerste stukken binnen van men bestelling.
Om toch een beter zicht te kunnen krijgen heb ik al wat testen gedaan met de software uit de vb bibliotheek.
Nu valt me op dat veel vb compilatie fouten bevatten is dit normaal.
Zelfs sketchen die je van arduino zelf plukt zijn niet correct.
Je zou toch verwachten dat een free software en open source met veel ondersteuning van fora toch juiste sketchen als vb heeft of doe ik hier iets verkeerd.

M.V.G Pedro

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 17 Nov 2013, 00:54

pedro koi schreef:Intussen komen de eerste stukken binnen van men bestelling.
Om toch een beter zicht te kunnen krijgen heb ik al wat testen gedaan met de software uit de vb bibliotheek.
Nu valt me op dat veel vb compilatie fouten bevatten is dit normaal.
Zelfs sketchen die je van arduino zelf plukt zijn niet correct.
Je zou toch verwachten dat een free software en open source met veel ondersteuning van fora toch juiste sketchen als vb heeft of doe ik hier iets verkeerd.

M.V.G Pedro

a) open source betekent dat er vele aan sleutelen en is geen garantie voor kwaliteit
b) ik zelf ook nog wel eens een bug uit de WiFly library van Sparkfun gehaald

verder:
Wat is niet correct? Dit is wel een hele onduidelijke?

Heb je de bibliotheken ook geïmporteerd die je gebruikt?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 17 Nov 2013, 02:50

Er komen verschillende fouten in voor.
Had de bibliotheek geïmporteerd van one wire en van dallas had zelfs sketch gekopieerd van arduino site zelf
heb nu intussen van op een andere locatie de map gedownload en deze werkte wel nadat de eerste verwijderd is heb dit ergens gelezen je niet zomaar de map mocht over kopieren.
intussen heb ik een sketch bibliotheek one wire die de ds sensors digitaal zal uit lezen heb er ook de pt100 in verwerkt en intussen ook de lcd functie ingevoegd.
nu wachten op het board en de lcd driver en dan kan ik de eerste test doen of de sketch correct werkt.
zal dan ook uit zien om de klep van de rook gassen via een servo moter te sturen.
eventueel staat er na de winter nog een uitbreiding te wachten die de kachel zou moeten sturen op de cv instalatie of die de cv doet opsringen indien nodig
Als dit alles lukt zal ik het inbouwen in een kastje zodat het gebruikt kan worden waarvoor het moest dienen.

zal dan nog eens werk moeten maken om de telenet modem op te zetten zodat van buitenaf eventueel geregeld kan worden of alles zichtbaar kan worden op een site.

M.V.G Pedro

Berichten: 43
Geregistreerd: 10 Nov 2012, 09:30
Woonplaats: Kan gebied

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor dylantje » 17 Nov 2013, 19:49

Ik lees dit al even mee.
Domoticz zou antwoord kunnen zijn.
Paar 1-wire er aan...
Wat scripts enz en hij is online
Maar ik blijf je volgen ;) ;) ;) ;)

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 17 Nov 2013, 20:05

dylantje schreef:Ik lees dit al even mee.
Domoticz zou antwoord kunnen zijn.
Paar 1-wire er aan...
Wat scripts enz en hij is online
Maar ik blijf je volgen ;) ;) ;) ;)

het online brengen zal ik wel een oplossing in vinden heb dat al gedaan met men nslu (nas) ook daarmee mete ik men vijver en pompen en kon ik ook relais aan sturen hind zo ver ik men koi voerde aan de hand van een script en ik vanaf men tel gewoon de luchtpomp kon aan zetten of uit enz zelfs alarm functie indien een pomp stil viel kreeg ik via sms op men tel.
Tot het moment dat telenet een nieuwe modem plaatste toen kon ik langs geen kanten nog van buitenaf in men eigen netwerk ondanks telefoon's naar telenet en verschillende pohingen om poorten te forwarden in hun router.

Heb vandaag een sketch geprobeerd om een servo te sturen aan de hand van een temperatuur die gemeten was ook dit lukt nu volgens de arduino software en heb gewerkt met de functie's if else en for na testen heb ik het toegevoegd aan de sketch ik al had.

of het juist werkt of niet zal ik maar weten als ik de board allemaal heb en ik dus via een breedbord alles kan gaan testen.

M.V.G Pedro

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 19 Nov 2013, 16:16

iemand een schema van een schakeling met de 555 frequentie maker voor de pt 100 zodat ik naar de lokale boer kan om materiaal de sensors zijn aangekomen verwacht men board ook deze week dan kan ik gaan testen erop.

maar vind nergens een gepast schema hoe de pt 100 aan te sluiten.

eigenlijk zal de pt 100 wel maar een 50a100cm van de arduino verwijderd zijn.

M.V.G Pedro

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 19 Nov 2013, 21:26

G O O O G L E ......... Zoeken op 555 VCO (voltage controlled oscillator)?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 21 Nov 2013, 17:09

je vind zo danig veel schema's van de 555 timer als je zoekt op 555vco maar denk ik een geschikt heb gevonden zie hier

Afbeelding

klopt het.
M.V.G Pedro

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 21 Nov 2013, 18:29

en hoe ga je nu de spanning omzetten van de sensor naar de 555?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten