Is dit te bouwen met een ardunio board

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 23 Okt 2013, 06:00

Hallo vraagje
ben niet gekend met ardunio maar zou mits eventueel hulp wel een projektje ineen willen steken.

Het zou gaan om wat temperatuur metingen die ik zou willen doen van men huis.
1 temp meting van men massa kachel sonde 125°c
2 temp meting van de schouw van de kachel sonde min 150°c.
3 temp meting van de keuken en sturen van de cv instalatie indien temp niet gehaald word die ingesteld staat eventueel aangevuld met klok zodat een dag en nacht regime kan ingesteld worden.
4 temp meting living voor en sturen van de cv instalatie indien temp niet gehaald word die ingesteld staat eventueel aangevuld met klok zodat een dag en nacht regime kan ingesteld worden.
5 Lambda meting van de massa kachel en sturen van een klep met stappen moter (zware modelbouw servo)

Dit alles zou ik willen krijgen in een ardunio mega board met een netwerk of wifi verbinding en tevens een 3.5 lcd touch scherm om alles te kunnen aflezen en instellen van temperatuur aangevuld met een relais kaart.

Als dit alles mogelijk is zou ik eventueel indien mogelijk dit alles loggen naar een site .

Wie kan me helpen.

M.V.G Pedro

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 23 Okt 2013, 09:21

misschien iets te ambitieus op dit moment?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor KrisG » 23 Okt 2013, 11:48

Het is volgens mij wel te doen maar zoals nico zegt: ambitieus.

Ooit zei mijn leraar µProcessing: 'de toepassingen beginnen waar uw fantasie eindigt' en hij had gelijk ! :)

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 23 Okt 2013, 11:55

Om je een idee te geven wat er allemaal bij komt kijken met een CV systeem:
http://otgw.tclcode.com/index.html#gateway
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 23 Okt 2013, 12:43

Hallo
De link is interessant maar dit is zonder een ardunio maar een eigen ontwikkelt printje.
Moest ik nu de cv sturing laten vallen en over gaan tot temp metingen kan dit lukken samen met de stappen moter.
tevens laten loggen en de opbouw zoals ik aan haalde board lcd touch relais kaart.

Mits hulp kan het me zeker lukken indertijd al eens een 1 wire systeem samen gestoken en dit ook met hulp van derden en veel lezen naar het einde van het projekt kon ik zelf al groten deels men script schrijven misschien niet volgens de regels van de kunst maar wel werkend.

M.V.G Pedro

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 23 Okt 2013, 13:39

Ik zou, als ik jou was:
- Eerst de Arduino gewoon eigen maken
- Dan spelen (=leren) van de verschillende componenten(sensors(die ook de temperatuur aankunnen), TFT(wat al een uitdaging op zich kan zijn), keuze motor (stappen, servo of ruitenwisser[= erg sterk], RTC)
- Dan een verbinding maken richting het web(waar je ook nog wel de nodige hobbels gaat krijgen)
- Dan alles combineren
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 23 Okt 2013, 18:08

ok
mvg pedro

Berichten: 91
Geregistreerd: 23 Okt 2013, 05:50

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor pedro koi » 24 Okt 2013, 15:36

Zie zo ha toch eens proberen wat te bouwen met de arduino
heb besteld een
arduino board mega 2560
internet schield 5100
4 temp sensors db1820 van maxim
een test bord met kabels
lcd touch scherm 3.2inch

is er een schield nodig om een stappenof servo moter te sturen of kan dit direct op het maga bord en welk een indien nodig.

ha me nu wat inlezen in het programeren en eventueel al een en ander proberen aan de hand van vb op het net

mvg pedro

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 24 Okt 2013, 17:47

Het scheelt nogal wat voor stappenmotor of servo motor je gaat gebruiken. Voor de Servo heb je meestal genoeg aan de output pin om hem te sturen en een spanningsbron die sterk genoeg is om de servo aan te sturen (beetje stevige zou ik niet aan de 5V hangen van de Arduino). Voor de stappenmotor ligt het aan de stroom die voor de motor geldt. Dat kan van bijv 300mA tot rustig 10A lopen. Daarnaast heb je een stappenmotor controller nodig om de motor aan te sturen. Tenslotte geldt voor de stappenmotor dat hij ruim meer stroom moet kunnen leveren dan op de motor staat. Dat heeft met de controller te maken. Daar zit een regel circuit in (chopper) die de voeding afkapt als de stroom te hoog wordt. Met de moderne schakelende voedingen is daarin de stroom ook gelimiteerd. Als nu de voeding niet voldoende stroom kan leveren dan fikt de controller gewoon uit. Pololu's zijn daar erg goed in:)
Als de klep maar 2 standen nodig heeft, kun je (zoals ik al eerder zei) een ruitenwisser motor gebruiken met sensoren op de klep (dicht en open). Dan heb je 3 van die relais printjes nodig (ebay) en een stevige 12V voeding). En een hele sterke motor vanwege de worm aandrijving.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Is dit te bouwen met een ardunio board

Berichtdoor nicoverduin » 24 Okt 2013, 17:52

Die DS1820's kunnen toch maar tot max 125 graden? Dat is lager dan wat jij wilde meten?
Ik zou toch eerder gaan voor een ntc zoals bij de RepRap (3D printers) wordt gebruikt. Die kunnen tot 270 graden celcius. Algoritme is wat lastiger maar zo te "lenen" uit de firmware :) Alleen de constructie is wat lastiger (glazen kop met 2 dunne koper draadjes)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten