mijn eerste echte project

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 09 Nov 2013, 17:41

ja hij doet het maar de mp3 moet er nog bij. Al lijkt dat ook niet echt moeilijk.

We zijn nu effe bezig met de montage van reedcontacten in een ander stukje van het 'grote project', daar komt geen arduino bij.

De kist op zich begint ook al vorm te krijgen, maar zoals ik zei, het is mechanisch een uitdaging en dat is dan weer niet mijn 'winkel'... het is alweer een leerperiode :)

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Advertisement

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 11 Nov 2013, 21:38

shooter schreef:ik zag allemaal delays in het programma, deze zijn funest voor de loop.
een betere is om dat te doen met if (millis() - starttime1 > runtime1) {// timer1 is elapsed}
make a new timer for every timer running simultane.



Kan ik met deze routine (die ik nog niet helemaal snap) bvb een tijd van 5 minuten meten terwijl er iets anders gedaan wordt ?

Ik zoek nl een manier om om de zoveel minuten (bvb 5) een byte naar de I2C bus te sturen. Maar terwijl nog wel te blijven testen of er een reedcontact geactiveerd wordt.

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor nicoverduin » 12 Nov 2013, 01:31

Als je iets over 5 minuten wilt doen:
in setup()
tijd = millis() + 300000L; // 5 minuten = 5 x 60 x 1000 milliseconden

in de loop:
if (millis() > tijd ) {
//
// 5 minuten zijn voorbij dus doe iets
//
tijd = millis() + 300000L; en de teller weer op 5 minuten verder zetten
}
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 12 Nov 2013, 11:28

Bedankt Nico, hier kan ik mee verder.

Ondertussen doet het I2C gedeelte het ook. Als ik nu een tracknummer van de Mega naar de Uno(met MP3 shield) stuur stopt de huidige track en begint het nieuwe tracknummer te spelen.
Het idee is om het uit te breiden zodat ik ook een volume kan meesturen. En dan met bovenstaande routine om de x minuten een andere track te laten spelen voor het opvullen van de idle time en de sfeer :)



Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 22 Nov 2013, 13:04

Al een tijdje niks meer laten horen, maar alles begint in z'n eindstadium te komen en dan is documenteren op een forum het eerste wat sneuvelt.

Ik heb de code niet uitgebreid met het volume, mischien dat dat er nog van komt, maar nu even niet.

Mechanisch is er nog 1 uitdaging en dat is de arm van het skelet, maar ook daar maken we vorderingen.

De hele electronica moet nog voorzien worden van langere kabels en ingebouwd in de kist.

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 27 Nov 2013, 12:04

Alles is ingebouwd en werkt, behalve de deur, die moet nog mechanisch aangesloten worden een de servo.

Nu stuit ik op 1 probleem, ik zou het backlight van de LCD willen uitzetten maar dat lukt me niet.
Ik had gevonden dat die op pin 10 zat, en pin 10 togglen zet inderdaad de backlight aan/uit maar de tekst die dan op de LCD komt is helemaal om zeep.
googlen naar DFRobot LCD shield en backlight levert ook niet gek veel op, behalve een home-brew library waar ik nu effe geen tijd voor heb om 'm uit te zoeken.
Ik gebruik de LCD library van de Arduino site momenteel, en daar zit wel een display/noDisplay functie in, maar die geeft geen resultaat.

Iemand suggesties ?

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 27 Nov 2013, 13:53

Het is blijkbaar een gekend probleem met een aantal shields.


http://forum.arduino.cc/index.php?topic=96747.0

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 30 Nov 2013, 15:43

Gisteren was D-day, na een paar spannende momenten de afgelopen dagen, 2 servo's gesneuveld, heeft de volautomatische kist het toch de hele tijd van het event uitgehouden, van 18uur tot een heel stuk na middernacht gedraaid en zelfs geen batterijen moeten vervangen.

Het was een leerzaam project, mechanisch en arduinogewijs heel wat bijgeleerd.
Ook een heel pak dingen die ik 'een volgende keer' anders zou doen.

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: mijn eerste echte project

Berichtdoor KrisG » 01 Dec 2013, 21:39

Als er iemand interesse heeft in de volledige code, laat maar weten.

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten