Beginnersvraag, led's bedienen met momentschakelaars

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 Jul 2020, 23:45

Beginnersvraag, led's bedienen met momentschakelaars

Berichtdoor Oudholland » 04 Jul 2020, 00:19

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Rob, 37, uit de omgeving van Eindhoven.

Ik ben redelijk nieuw met Arduino, en ben wat aan het experimenteren.

Nu wil ik graag een schakeling maken met 2 momentary-drukknoppen die 4 led's aansturen.
De pinnen staan nog niet vast, maar om het duidelijk te maken benoem ik ze nu even. Die wijzig ik later nog wel.

Ik heb een terugverende schakelaar (momentary) op pin 2 en een op pin 3. En 4 LED's, op pin 5, 6, 7 en 8.

Als de loop start, moet LED 8 branden.
Als ik op schakelaar pin 2 druk, moet er kort (en seconde of zoiets, of puur het moment van drukken) een AAN-signaal gaan naar de LED op pin 5, en dan moet dit signaal weer uitgaan. Tegelijk moet LED 8 uit gaan en moet er een AAN-signaal naar de LED op pin 6, maar deze LED moet blijven branden (=statusled).
Tot ik vervolgens op de schakelaar pin 3 druk, dan moet er kort een AAN-signaal naar LED 7 gaan, en moet LED 6 uit gaan en LED 8 juist weer aan (= statusled actie 2).

Het mag eventueel ook met 1 schakelaar, dat bij de 1e keer drukken actie 1 gebeurt en bij de 2e keer drukken actie 2 (en bij de 3e keer weer actie 1, enz), maar liever met 2 aparte.

Het korte signaal van de knoppen, dat is me zelf gelukt. Maar Het aan blijven van de andere led en het uitschakelen van de andere, daarvan heb ik geen idee hoe dat aan te pakken. Is dit uberhaupt mogelijk?

Het is eigenlijk hetzelfde idee als in dit topic: als er een knop wordt ingedrukt moet er een digitalwrite worden uitgevoerd net zolang tot er een andere knop wordt ingedrukt. Maar lukt dit ook bij losse knoppen ipv een keypad?

Zou iemand me hierbij op weg willen helpen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Rob

Advertisement