SSR blijft stroom doorlekken??

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor theOracle1984 » 17 Dec 2019, 18:23

Hallo allemaal,

Ik heb thuis een aantal dingen proberen te schakelen met Fotek DC & AC SSR relay..

mijn idee was om een SSR -10 DD (dc dus..)

SSR-10DD-Fotek-SSR-Solid-State.jpg
SSR-10DD-Fotek-SSR-Solid-State.jpg (14.88 KiB) 7453 keer bekeken


te gebruiken om een mechanisch (conrad noemt t een industrieel relais? aan te sturen...

finder-impulsrelais-2m-16a-12vdc-20-28-9-012-4000.jpg
finder-impulsrelais-2m-16a-12vdc-20-28-9-012-4000.jpg (10.89 KiB) 7453 keer bekeken


deze mechanische relais schakelt plus en min (NO) door naar..

plus gaat naar een tweede ssr relay (SSR-25 DA) een AC relais dus..
min gaat meteen door naar het stopcontact..

tekening SSR(kleiner).jpg
tekening SSR(kleiner).jpg (54.66 KiB) 7453 keer bekeken


en dan dit 4 keer onder elkaar...

nu is het rare.. of misschien ook niet?

dat de tweede en de derde SSR 25 DA altijd aan blijven?? Of anders gezegd.. de stroom blijft doorlopen..?? het lampje op de relais gaat wel uit en aan, maar de lamp gaan niet uit.. (ook als ik de lampen die op 1 en op 4 verwissel met de lampen in 2 en 3)

de eerste en vierde SSR 25 DA gaan met gemak aan en uit.. de middelste niet..

Nu dacht ik dat het iets te maken had met het verkeerd aansluiten van de relays.. dat in op pin 2 ipv op pin 1 op de SSR 25 DA moest.. maar dit lijkt ook weinig uit te maken??

het vreemde is dat t lijkt alsof AC relay 1 en 2 en AC relay 3 en 4 minimaal verbonden zijn, maar toch stroom aan elkaar doorlekken..??

Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Of beter nog? Hoe dit op te lossen..

Veel guides op internet hebben het over plus en min beide aansluiten op de AC SSR? maar dit lijkt raar??

Wie kan helpen??

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor shooter » 17 Dec 2019, 23:08

eerst maar eens goed uitkijken!!! het is 230 Volt en je krijgt een flinke klap hoor.
Jouw linkse relais is DC 60 Volt ofwel gelijkstroom en dat gaat dus helemaal niet met een stopcontact gauw wegdoen dat SSR kun je niet gebruiken.
De rechtse kun je wel gebruiken en wel direct.
De input is van 3 tot 32 Volt Gelijkstroom.
als je de - pakt en die aan GND hangt.
Dan heb je de + van de SSR en die hang je aan bijvoorbeeld pin2
als je nu pin2 hoog maakt zonder dat er 230 volt aanstaat zal het heel kleine ledje op de SSR aangaan.
dan kun je de 230 volt aanzetten en dan staat er 230 op het stopcontact
pak wel een beetje grote lamp of een kerstboom met lichtjes.
de 230 Volt heeft geen - en + maar dat heet fase en nul.
dat ding in het midden is een overstroom veiligheid, maar als de bedide draden onder in het midden naar een stekker gaan is dat ook prima, de huisinstallatie gooit het wel af, als er een kortsluiting is.
het is wel veiliger, maar dan moet je eerst de basis van de NEN1010 hebben geleerd.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor theOracle1984 » 17 Dec 2019, 23:23

beste shooter,

dank voor je reactie..

beide ssr relay's worden aangestuurd door een micro controller (een Arduino uno maar dan anders)
de stroom voor de tweede relay te schakelen (dus de 12 v dc) komt van een adapter.

via de microcontroller krijg ik alle ledjes op de relays wel aan.. dus dat is het probleem niet..

de eerste twee relays zorgen dat de derde 220v krijgt wanneer de eerste twee aan gaan... dat werkt al...

Het probleem zit erin dat AC relay 2 en 3.. na het inschakelen van de bijbehorende relays ervoor.. (maar ze dus nog uit staan cq rode ledje is uit) er wel gewoon 220v doorloopt....

Enig idee hoe dit kan?

En als er stroom lekt... logische gezegd zou de 4de AC relay dan hetzelfde probleem moeten hebben als de twee AC relays ervoor??

En dat is dus niet zo... die werkt gewoon?? Raaarrrr maar waarrr ;)

iemand een idee hoe dit kan?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor Koepel » 17 Dec 2019, 23:27

Hier staan gegevens en een soort van schema voor het DC SSR: http://www.fotek.com.hk/solid/SSR-3.htm.
De lekstroom is kleiner dan 0.8 mA voor DC.

Ik heb bij Conrad een willekeurig industrieel relais opgezocht: https://www.conrad.nl/p/finder-222182304000-industrieel-relais-1-stuks-nominale-spanning-230-vac-schakelstroom-max-20-a-1x-no-503248.
Die is 3W of 1.25W.
3W / 230V = 13 mA AC.
Een relais kan soms al bij 25% aan gaan, dus dan is maar 4 mA AC nodig.

De SSR-25 DA is voor AC en heeft een filter met een weerstand en een condensator om de triac te beschermen tegen spanningspieken: http://www.fotek.com.hk/solid/SSR-1.htm.
Die condensator laat de AC stroom gewoon door. Als je dan ook nog een type hebt van 25 Ampère, dan is de weerstand met condensator voldoende om de meeste dingen altijd 'aan' te doen.
Dat relais is geschikt om bijvoorbeeld een elektrische verwarming van 1000 Watt aan en uit te doen.
Die piepkleine stroom voor het relais pas niet bij de flinke stroom die het filter in de SSR-25 DA doorlaat.

Er zijn veel namaak SSR's waar "Fotek" op staat. Dus als je een namaak hebt dan is de condensator van het filter misschien iets kleiner.

Je tekening begrijp ik niet.
Wat is je project ? Als het echt voor een kerstboom is, dan kun je beter opnieuw beginnen.
Dit lijkt vergezocht en ik heb ook twijfels over de veiligheid.

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor theOracle1984 » 18 Dec 2019, 00:51

beste koepel,

bedankt voor je reactie..

de lekstroom van de dc relay gaat toch via de adapter weer het 220v net op? Of word door de adapter "opgenomen"?

zou een grotere AC relay (SSR 40 DA?) een grotere filter hebben? en dus de drempel voor uit gemakkelijker kunnen maken?

ik had het idee dat als de led van de relay uit was.. er ook geen stroom door zou lopen??
bij de eerste en de laatste relay is dat namelijk wel zo? (of nauwelijks stroom dan)

het project is om meerdere net iets meer stroom vragende apparaten zonder piekspanning te laten opstarten..
een van de relay combinaties is bvb voor onze elektrische open haard op de slaapkamer.. een andere voor de waterpomp van de bovenste verdieping..

de testversie die ik gemaakt heb is aangesloten op stopcontacten die uiteindelijk bedoelt zijn om deze apparaten in te installeren.. nu heb ik in alle stopcontacten een fitting en een lamp.. een ervan is bvb een led lamp om het verschil van.. "weinig" lekstroom cq uit / en "aan" te kunnen zien..

welke combinatie ik ook gebruik.. AC relay 1 en 4 schakelen wel "uit", de middelste twee AC relays niet..

Hoe zou ik de tekening duidelijker kunnen maken zodat beter te begrijpen is wat de situatie en misschien de oplossing zou kunnen zijn?

Juist voor de veiligheid heb ik de eerste twee relays toegevoegd.. (dc en industieel) die schakelen de 220v voor de laatste relay (AC)

ik voorkom dus dat de laatste AC relay lekt door de spanning weg te halen met een relay die het contact ook fysiek verbreekt (industrieel relay geschakeld door de dc relay)

daarna zet ik in het programma een bepaalde tijd later de laatste relay (AC) aan... die schakelt op nuldoorgang die wat als ik het goed begrijp de piekspanning eruit zou halen??

Dus rest de vraag.. als de situatie zo is dat..
de tweede (industriële) relay de stroom "aanzet" voor de laatste AC relay..
Hoe kan het dan, dat AC1 en AC4 wel werken en dus "uit"staan tot ik ze aanzet..
en AC2 en AC3 op een of andere manier al genoeg stroom krijgen om bij inschakelen van de relays ervoor (dus dc2 en dc3 met bijbehorende industriële relays) wel al stroom door te geven (terwijl de led van beide relays uit is?)

Iemand ook maar enig idee hoe op te lossen? bvb door phase en null beide met relays te sturen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor Koepel » 18 Dec 2019, 02:05

Heb je problemen met de elektriciteit in je huis ? Wat is het probleem dat je wilt oplossen ?
Denk je dat als je de elektrische open haard uit zet, dat er dan andere dingen stuk kunnen gaan ? Gaat er wel eens iets stuk ? Dan komt dat eerder door een slechte installatie.
Ook begrijp ik niet hoe twee relais in serie een probleem kunnen oplossen.

Zo'n SSR-25 DA laat dus stroom door vanwege het filter dat er in zit om de triac te beschermen tegen spanningpieken. Dat is hele korte puls die in het apparaat en de draden zou kunnen ontstaan. Maar dat heeft geen invloed op andere apparaten die aan de 230V verbonden zijn.

Mocht er toch een apparaat zijn wat problemen geeft, bijvoorbeeld een apparaat van 1000 of 2000 Watt met een flinke inductieve last, dan zijn er netfilters. Dat is meestal een metalen kastje, met daarin spoelen en condensators. Het kost zo'n 20 euro.

Een SSR-40 DA relais is voor nog grotere stromen. Dus daar zit waarschijnlijk een filter in met een nog grotere condensator. Die laat dus nog meer AC stroom door als hij uit staat.

Een ledlamp heeft soms maar heel weinig nodig om op te lichten, zelfs met een gewone schakelaar: https://www.youtube.com/watch?v=_bgUy6zA0ts. Een enkele ledlamp schakelen met een SSR-25 DA is niet de juiste manier.

Als je alles heel netjes maakt, en alle draden goed aansluit, en goed oplet dat als een draad los komt, dat er dan niets kan gebeuren, dan kun met SSR-10DA or SSR-25DA dingen uit- en aanzetten met een Arduino.
Des te meer je toevoegt, des te meer er fout kan gaan. De tussenstap met 12V hoeft dus niet veiliger te zijn.

Ik denk dat je de 12V op het 12 V DC relais verkeerd om hebt. Bij pin 2 staat een '+'. Dus daar gaat zou de positieve 12V in gaan.

Je vraag waarom de ene wel aan blijft en de andere niet vind ik niet interessant, omdat deze manier op zich al zo vreemd is.
Stel dat ik vraag: "Ik gebruik vier zacht gekookte eieren als boekensteun, maar er zijn twee boeken die steeds omvallen", dan gaat het niet meer om de vraag, maar waarom ik zo'n vreemde oplossing heb bedacht.
Ga niet zitten prutsen met dingen waar je geen verstand van hebt. Het is misschien veiliger om niet met dit project door te gaan.
Laatst gewijzigd door Koepel op 18 Dec 2019, 02:34, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor theOracle1984 » 18 Dec 2019, 02:34

gelukkig zit alles op een aparte groep in het huis met een automaat erop dus ik schakel elke keer meteen de stroom eraf..

Een tijd geleden zou ik nog kunnen stoppen met dit project maar omdat mijn nieuwsgierigheid naar het oplossen van deze puzzel zo groot word wil ik op zijn minst weten waar ik precies de fout in ben gegaan..??

In eerste instantie had ik de 12volt (plus in) inderdaad in contact 2 (plus) van de dc relay.. maar na wat testen erachter gekomen dat dat echt niet werkt...

de eerste twee relays (bij elke combinatie) dus de dc ssr en de industriële relay lijken perfect te werken... eigenlijk werkt de schakeling met de ssr's normaal ook gewoon..

ik heb in het voortraject diverse prototypes gemaakt.. een SSR relay alleen met arduino... twee SSR relays (een met twee led lampen erop voor t lek en een tl armatuur op de tweede ssr.

Een combinatie DC SSR naar industrieel naar SSR AC werkt elders in het huis al.. Hier hangt een lamp aan met een led gloeilamp erin die bij schakeling een, alleen de lekstroom doorlaat.. (dus de led lamp zacht laat branden) en bij schakeling twee de AC relay ook aan zet waardoor de lamp volledig aangaat...

Ook deze lijkt te werken..

Oorspronkelijk leek me hetzelfde probleem wat ik eerst bij de DC ssr vond.. ook het probleem zou zijn bij de AC ssr
Dus dat de ingaande stroom eigenlijk op contact 2 binnen moest komen.. en op 1 uit.. maar dat leek ook weinig verschil te maken??

Misschien is dit niet de juiste forum om hierachter te komen..
dan de vraag.. heeft iemand een idee waar ik deze vraag anders neer zou kunnen leggen?? Een gemiddelde elektricien lijkt me hier ook weinig antwoord op te kunnen geven denk ik?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor Koepel » 18 Dec 2019, 02:44

Met een SSR25-DA kun je een apparaat schakelen, als dat een flink apparaat is (dat dus voldoende stroom trekt).
Als je echter een stopcontact wilt schakelen of alleen een ledlamp, dan kun je beter een relais gebruiken (of een industrieel relais, zo je wilt).
Een complete relais-module die geschikt is voor de Arduino is het gemakkelijkste.
Een 12V relais kun je schakelen met een ULN2803.

Een ledlamp gebruiken om een "lekstroom" te meten heeft volgens mij geen zin. Zo'n SSR25-DA laat wat stroom door, vanwege het filter dat er in zit. Dat is nu eenmaal zo.

Het is geen puzzel en er is niets om op te lossen. Doe het op de juiste manier of doe het niet.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor shooter » 18 Dec 2019, 10:59

Een DC relais zoals in de midden schakelt gewoon mechanisch maar vraagt wel meer ingangsstroom en die kan dus opgelost worden met bijv een ULN 2003, een goedkope is de driver gebruiken van een stappenmotor is er prima geschikt voor het is toch maar 12 Volt.
De SSR DC heeft ook maar heel weinig lekstroom, en is hier niet belangrijk want de belasting is een relais en dat schakelt wel, alhoewel als je heel kleine relais gebruikt er zoveel lekt dat het relais aangaat.
PLC installateurs gebruiken heel vaak relais op de directe uitgangen om scheidingen te kunnen maken en die lekstroom te voorkomen.
Het AC SSR lekt behoorlijk daar is niet veel aan te doen. Het mag ook niet gebruikt worden als scheider. je hebt een 25 Ampere SSR en die lekt 0.1 % en dat is prima en heel normaal.
de nuldoorgang schakelen is leuk, maar de lek blijft.
Schakelen doe je dus met een mechanisch relais en sturen kan met een SSR.

Je manier om een relais te sturen met een SSR is overigens prima, zeker als je beide opvoorraad hebt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: SSR blijft stroom doorlekken??

Berichtdoor theOracle1984 » 18 Dec 2019, 15:43

fijn te weten dat de relais sturen met de SSR goed is zoals hij nu aangesloten is..

ik schakel dus de voeding voor de AC relay met de schakeling ervoor.. tot daar werkt het..

Heeft iemand een idee waarom op de twee middelste relays meer spanning lekt dan op de eerste en de laatste?
Zou het slim kunnen zijn om met een multimeter de lekstroom na te meten?
aantal ampere wat ie lekt bvb om een overzicht te krijgen van waar de spanning heen lekt?

Of heeft iemand een ander idee??

Volgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten