LED verlichting poppenhuis - HELP

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Feb 2024, 12:20

LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor ardurolf » 30 Mei 2024, 21:18

Hallo arduino vrienden,

Sinds kort aan de slag met Arduino uno kit, maar begrijp er nog weinig van. Maar schaam mij ook niet met mijn 81 jaar om vragen te stellen. In grijs verleden beetje met elektronica bezig geweest (stereo versterker gebouwd en belichtingstimer voor doka; dus beetje ervaring!)
Maar nu loop ik vast en vraag om hulp.

Project: wil poppenhuis (40 jaar geleden zelf gebouwd) renoveren en verbouwen van wissel-zwak-stroom naar LED verlichting. Moet volgens mij eigenlijk heel simpel zijn en behoeft zeker niet al te veel programmering.

Nu al gedaan:
1. vijf lampjes minutieus voorzien met verschillende soorten LED’s (gepriegel!)
2. ringleiding van koperdraad geïnstalleerd waar ik de gelegde aarde leidingen aan heb gesoldeerd
3. in diverse kamers voedingsleidingen naar centraal punt achter huisje gebracht waar ik deze in prikboard van arduino kan prikken (1 mm meeraderige kabeltjes gebruikt)
4. gebruikte LED’s:
A. bij uno mee geleverde LED ‘s rood (1,8-2,2 V), geel (2-2,2 V), groen (2-3,5 V) en wit 3-3,5 V) met max 20 mA ; hoe hier de mcd waarde is weet ik niet
B. assortiment doosje van Quadrios ( bij Reichelt gekocht) met 5 mm LED’s, met 14.000 of respectievelijk 20.000 mcd, in wit – warm / cold en natural en 20 mA

Test gedaan:
1. Op tafel de arduino met 12 V (net adapter) voorzien en in het prikbord de twee testrijen aangesloten op de 3,5 resp. de 5 V bussen. Uiteraard de (beide blauwe strepen) aarde verbonden met de grnd bussen. In elke rij drie witte Quadrios LED’s en elk een rode, gele en groene = resultaat de gekleurde leds branden, de witte niet

2. afwisselend de witte eruit gehaald, kleuren laten zitten óf kleuren eruit gehaald en witte laten zitten. Bij beide mogelijkheden geven de leds licht.

3. Op locatie in het poppenhuis alle lampen (drie met gekleurde leds en twee met witte) aangesloten op een 9 V batterij (en niet via de Arduino)– resultaat alles brand naar behoren

4. Zelve test gedaan met de netadapter van 12 V via de arduino afwisselend óf alleen de lampjes met witte lds, óf alleen de lampjes met gekleurde leds. Werkt absoluut niet naar behoren, bij beide aansluitingen heel zwakke lichtsterkte en flikkerende leds. (niet echt aan/uit maar flikkerend)

NU BEGRIJP IK HET NIET MEER ! WAT DOE IK FOUT ???

Wat ik wil bereiken is: in zeven kamers lampjes met verschillende LED’s (naar gelang van lampen type wit of rood of geel). In enkele kamers stopcontacten voor verplaatsbare lampjes met ertussen potentiometers. In één kamer de open haard met een rode en een gele led die afwisselend aan/uit gaan (hetgeen volgens mij later in de programmering moet zitten ?).

Afsluitend heb ik nog acht testen uitgevoerd zie van zich zelf spreken. Zie foto’s in bijlage

Vragen:
1. waarom is de lichtopbrengst met de netaansluiting zowel via de 3,5 of 5 V bus extreem lager dan bij een test met een 12 V batterij, terwijl de lichtopbrengst in een opstelling op tafel via de arduino met de 12 v netaansluiting (en uiteraard ook de voeding voor prikboard in 3,5 resp 5 V bussen) prima is??
2. Moet ik te allen tijde tussen de voeding en de LED een weerstand van b.v. 220 ohm zetten? Ik dacht eigenlijk van niet want dan wordt de lichtsterkte toch nog minder?

Waar zitten mijn gedachten kronkels en wie is bereid mij hiermee te helpen? Het moet toch eigenlijk een simpele oplossing zijn op het poppenhuis van LED verlichting te voorzien zonder al te veel programmering, of niet?

groetjes Rolf - en ik zie at ik geen foto's kan toevoegen, maar wie er interesse in heeft die kan ik deze mailen uiteraard
bij voorbaat dank voor iedere assistentie :D :)
max zijn 3 foto's, maar zoals gezegd kan ik de anderen nasturen
Bijlagen
image3.jpeg
image3.jpeg (117.35 KiB) 3113 keer bekeken
image2.jpeg
image2.jpeg (116.62 KiB) 3113 keer bekeken
image1.jpeg
image1.jpeg (98.97 KiB) 3113 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 4087
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor shooter » 31 Mei 2024, 15:37

Bij elke arduino geld een maximum stroom per pin en voor de processor en een weerstand van 220 ohm is prima in de pin en dan naar de led.
de 5V van de arduino wordt op de arduino gemaakt door de Vin te regelen tot 5 Volt.
meerdere leds kan goed maar dan met een buffer ertussen voor bijv 7 of 8 leds bijv met een ULN 2803
maar het kan ook met addressable leds want dan he je maar 1 output op 5 Volt nodig
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 636
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor Gij Kieken » 03 Jun 2024, 23:40

Kan mij dat zo al een beetje voorstellen, ziet er mooi projectje uit, voor jezelf of voor de kinderen, kleinkinderen.
Een arduino voeden met 12 Vdc (veelal is 13 a 14 volt) is nooit een goede zaak, voor een keer iets te testen is dit geen probleem.
-Op de Arduino (Uno, Nano, Mega, etc...) zit veelal een klein linair spanningsregelaartje (met de nadruk op 'tje).
-Laten voorop stellen dat je Uno 5 volt type gebruikt.
-Het regelaartje is voldoende voor de processor te sturen en paar Ledjes, maar eigenlijk niets meer dan dat.
-Als je er 12volt dc opsteekt moet dat regelaartje 12volt-5volt=7volt opstoken in warmte, dus je voelt hem al komen zeker?
-Beter is als je wat wilt knutselen met wat Led's ( ik spreek dan nog niet van Led strips, want die verbruiken vlug tot in de amperes), is om bijvoorbeeld de Uno te voeden via de
-Usb plug met zo een Usb-adaptertje van 5volt en met de outputs zo een relaistje met opto-coupler aan te sturen.
-Op veel van die relais kaartjes (2kanaals-4kanaals etc) zit een jumpertje jd-Vcc waarmee je de voeding kan scheiden.
-t.t.z. bijvoorbeeld de 5volt van de Arduino gebruiken om de opto-coupler aan te sturen en bijvoorbeeld 12volt dc(voor de 12volt relais types) om de relais spoelen te voeden.
-Met de Com-No-Nc relais contacten kan je dan in princiepe galvanisch gescheiden voeden wat je wilt.
-Wat betreft de Led's die je gebruikt, ieder type Led die je gebruikt moet een andere waarde voorschakel weerstand gebruiken afhankelijk van de gebruikte spanning.
-.m.a.w. kijken in de data sheets van de Led's hoeveel stroom ze verdragen.
-Veel gebruikte weerstandswaarden zijn 220 Ohm, 330 Ohm, 470 Ohm, 1K, 10K, dus opzoeken welke spanning, hoeveel stroom (ma) , voor welke kleur Led
-Als je de Led's wilt dimmen (PWM) is dit een verhaal, dan worden veelal Fet-transistoren gebruikt

Berichten: 188
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor Frits1956 » 04 Jun 2024, 08:32

Ik gebruik voor grote hoeveelheden adresseerbare ledjes dit boardje.
https://www.kiwi-electronics.com/nl/adafruit-boards-breakouts-kits-onderdelen-241/16-channel-12-bit-pwm-servo-driver-i2c-interface-pca9685-495?limit=100
16 ledjes per boardje, maximaal 62 boardjes, daar kan je tot bijna 1000 ledjes individueel mee aan en uitzetten. Het is eenvoudig serieel aan te sturen.
je kan zelfs de pwm frequentie instellen.

Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Feb 2024, 12:20

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor ardurolf » 04 Jun 2024, 10:09

Hallo shooter, gij en frits,
hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ga de zaken verder bestuderen, maar moet eerlijk zijn dat ik er NOG niet erg veel van begrijp. Zoals ik eerder schreef heb ik in principe totaal geen voorkennis van de electronika (kom zelf uit de transportwereld) en ben zo maar aan dit project begonnen omdat ik het poppenhuis wat ik ooit vele jaren geleden voor mijn dochter heb gemaakt wil renoveren. (Zij is nu 49 jaar, dus dat is al een tijdje geleden).
Wat ik in alle bijdragen die ik zo her en der lees mis is de beroemde Jip en Janneke taal. Maar goed ik zal er wel uitkomen, ga gewoon stap voor stap de zaken benaderen.
groet
Rolf

Berichten: 3
Geregistreerd: 21 Feb 2024, 12:20

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor ardurolf » 04 Jun 2024, 10:23

ik heb toch nog wel een vraag aan Frits: als ik het aantal aansluitingen met dit board verruim naar b.v. totaal 25 (16 via dit board en 9 via de arduino digital pinnen) is dan het helderheid verlies niet erg groot?
Rolf

Berichten: 4087
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor shooter » 04 Jun 2024, 16:46

maar ook dat IC kan maar 20 mA sinken en 10 mA sourcen dus ook daar moeten weerstandjes etc bij maar is zeker een mooie oplossing alhoewel de handleiding is al een dik pak en ik weet niet hoe goed je ent. maar er zijn vele voorbeelden beschikbaar
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4087
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor shooter » 04 Jun 2024, 17:32

@ardurolf
nee dat gaat nooit zo want dan heb je teveel stroom via de arduino maar het idee is wel goed, maar dan is het gebruik van transistoren toch wel beter, maar dat is weer een heel andere wereld, arduino is echt bedoeld ter kennismaking netzoals micro bit
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 188
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: LED verlichting poppenhuis - HELP

Berichtdoor Frits1956 » 04 Jun 2024, 18:26

ardurolf schreef:ik heb toch nog wel een vraag aan Frits: als ik het aantal aansluitingen met dit board verruim naar b.v. totaal 25 (16 via dit board en 9 via de arduino digital pinnen) is dan het helderheid verlies niet erg groot?
Rolf

mijn advies, gebruik 2 boardjes, dan zijn alle ledjes super helder. De boardjes worden extern gevoed en zorg dat je voeding voldoende Amp kan leveren
Een led gebruikt meestal rond de 20 mAmp, als je voeding 1 Amp levert, is dat meer dan genoeg voor de 32 ledjes

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten