script met condities

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Mrt 2020, 19:50

script met condities

Berichtdoor Winterwhise » 24 Mrt 2020, 23:14

Hey allemaal!

voor mijn huidige project zit ik een beetje vast.
ik wil een powersupply achtige machine maken die met een arduino comminuceert.

het is voor mij ook weer een manier om beter om te leren gaan met de arduino´s

dit is het idee

ik ga van een oude computer PSU een 3.3/5/12v workstation maken. deze gaat echter ook over de volgende dingen beschikken:
aan- uit functie via afstandsbediening,
ventilator control bij temperatuur overschrijding
LCD display met een menu aan keuzes.

ik zit alleen met het volgende:
ik wil in de "off" stadium van het apparaat de standby kabel van de voeding naar de arduino leiden, deze heeft dus continu stroom.
ook wordt hier een standby LED op aangesloten.

nu komt het lastige gedeelte, in dit stadium mag er alleen een loop of een deel van een loop gelezen worden dat de arduino aan kan.
dus in de off state = on/off button on... maar de menu toets, of een eventuele andere toets op de afstandsbediening mag niets doen.

tijdens het "on" stadium moet de arduino alle loops moeten kunnen lezen, waarin de on/off toets functioneert als uit schakelaar. maar ook dat als de voeding te warm wordt dat hij gaat koelen.

ik heb even zitten brainstormen... maar ik kom er niet uit hoe ik dit makkelijk kan doen.
ik zou voor een if- conditie kunnen gaan "if state is off bla bla bla" of voor een case "if case is off blablabla"

of.... zie ik nog iets over het hoofd waardoor het misschien overzichtelijk ingesteld kan worden?

groeten!

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: script met condities

Berichtdoor Koepel » 25 Mrt 2020, 12:21

Misschien ben je te moeilijk aan het denken.

Normaal gesproken blijft de invoer en het inlezen in stand.
Dus het eerste deel van de loop() leest gewoon alle knoppen en alle analoge ingangen en alle sensoren in. Dat kun je allemaal in variabelen opslaan.

Het tweede deel van de loop() kan bijvoorbeeld zijn waar alles verwerkt wordt en waar beslissingen worden genomen.
Daar komt een if-statement.

Code: Alles selecteren
if ( speciale_mode == AAN)
{
  // Doe speciale dingen
  // --------------------------
  // Is de on/off knop ingedrukt
}
else
{
  // Doe de gewone dingen
  // -----------------------------
  // Is de menu-knop ingedrukt ? misschien de on/off knop ? een andere knop ?
}


Als de gewone dingen een enorme hoeveelheid code is, dan kun je het overzichtelijker maken door dat in een functie te stoppen.
Als je voor een deel dezelfde code krijgt, dan geeft dat niet. Als het werkt dan kun je dat soort dingen misschien mooier gaan maken.

Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Mrt 2020, 19:50

Re: script met condities

Berichtdoor Winterwhise » 27 Mrt 2020, 06:34

Thanks voor de reactie!

Ik zat er wat later ook al aan te denken om een switch of een if statement te gebruiken..

Functies ga ik sowieso gebruiken aangezien ik dit ook met kotlin doe (apps schrijven) en dit veel overzichtelijker is.. Wat mij betreft

Groeten!

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten